Autorka textu pracuje v nadácii Zastavme korupciu.
Súčasné vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zdedilo hneď niekoľko zmlúv s kontroverznou firmou SkyToll. Najznámejšia sa týka veľkého mýtneho systému, ktorý vyberá poplatky za kamióny a autobusy.
Stále platná je však aj zmluva na výber a evidenciu diaľničných známok. Tie si kupujú bežní šoféri, ak chcú jazdiť po diaľnici.
Nadácia Zastavme korupciu opakovane upozornila, že aj keď nové vedenie NDS oficiálne pôvodné zmluvy so SkyTollom kritizuje, v praxi to vyzerá, akoby chcela túto firmu pri verejných zákazkách udržať čo najdlhšie.
Platí to aj pri zmluve na známky. Tú doterajšiu mohla NDS zrušiť a cez nový tender zabezpečiť efektívnejšie podmienky. Nestalo sa tak.
Výber a evidencia diaľničných známok stojí štát ročne niekoľko miliónov eur. Za rok 2016 to bolo 2,1 milióna eur, o rok neskôr už takmer 2,6 milióna.
Ústretové dodatky
Zmluva na výber a evidenciu úhrady diaľničných známok platí od jesene 2015. Dlhé roky sa nemenila, s jej dodatkovaním začalo až aktuálne vedenie NDS. Nevyzerá to však zlepšenie podmienok pre štát. Skôr naopak.
Súčasné vedenie NDS, ktoré sa vymenilo s príchodom ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), mohlo súčasnú zmluvu zrušiť. Jej platnosť sa po šiestich rokoch skončila, no zmluva ponúka opciu na ďalšie tri roky.
NDS dala prednosť predĺženiu. Potrebné inovácie namiesto novej súťaže vyriešila cez dodatky s doterajším dodávateľom.
Tento postup je vo všeobecnosti často kritizovaný. Dodatkovanie s predošlým dodávateľom nemusí viesť k najefektívnejšej cene pre štát. Tá vzniká pri férovej súťaži.
Sadzby aj inovácie cez dodatky
Od konca roka 2020 stihli diaľničiari zmluvu so SkyTollom upraviť celkovo 14-krát. Za rok a pol išla výška mesačnej odplaty nahor trikrát aj v súvislosti s novými službami a rozšírením tých doterajších.
Päť dodatkov podpísala NDS vlani v ten istý septembrový deň. Týkali sa zavedenia novej služby, rozšírenia doterajších funkcií aj implementovania legislatívnych zmien z roku 2018 (teda spred troch rokov). Celkovo za päť úprav NDS zaplatila SkyTollu vyše 2,5 milióna eur.
V januári tohto roka vstúpilo do platnosti ďalších päť dodatkov. Zmeny sa týkajú tých istých úprav, ktoré NDS so SkyTollom riešila vlani v septembri.
Tentoraz sa dohodlo, koľko bude NDS za nedávno dodané úpravy každoročne platiť. Odplata dodávateľovi sa tak zvýšila o 260-tisíc eur.
Na vysvetlenie, NDS si najskôr objednala zmeny v systéme, no až o niekoľko mesiacov neskôr sa s dodávateľom dohodla, za koľko jej ich bude prevádzkovať.
Na otázky nadácie, prečo takto NDS postupovala, prišla odpoveď, že „zmluvné strany sa vzájomne dohodli a určili, že prevádzkové náklady nebudú predmetom návrhu a z uvedeného dôvodu boli OPEX náklady riešené následne formou osobitných dodatkov". (OPEX je anglická skratka pre prevádzkové náklady.)
Bežne sa prevádzkové náklady k objednanej službe dohodnú hneď pri jej dodaní. Objednávateľ tak vie, koľko ho bude služba kompletne stáť. V opačnom prípade sa vystavuje riziku, že ho dodávateľ zatlačí do kúta a bude si za prevádzku služby pýtať premrštenú sumu.
Opakovane vyššia odplata
Ďalšie tri dodatky zvýšili odplatu za výber a evidenciu známok v prospech SkyTollu. Keď sa nadácia pýtala na dôvod, NDS sa odvolala na pôvodnú zmluvu, ktorá hovorí o valorizácii.
Zmluva definuje, že počnúc štvrtým rokom jej platnosti sa odplata každoročne upraví o infláciu. Valorizácia v prospech SkyTollu začala platiť ešte za predošlého vedenia NDS. Vtedy však k zvýšeniu sadzby nedošlo.
Pri vyhodnotení pôvodnej súťaže na jeseň 2015 bola pritom práve najnižšia odplata kritériom pre výber a víťazstvo SkyTollu. Ten ponúkol sadzbu 2,78 percenta, druhý úspešný záujemca 2,80 percenta. Posledným dodatkom z júna tohto roka si SkyToll vyrokoval od januára 2023 odplatu na úrovni 2,99 percenta.
Zmluvy medzi NDS a SkyTollom sú v posledných rokoch v hľadáčiku médií, odbornej verejnosti aj politikov. Po uzatvorení mýtnej zmluvy exministrom Ľubomírom Vážnym v roku 2009 sa postupne odhaľovalo pozadie a prepojenia dovtedy neznámej firmy SkyToll, najavo vyšli aj nevýhodné zmluvné podmienky pre štát.
Nadácia Zastavme korupciu spolu so združením Slovensko.Digital už dlhšie upozorňujú, že ani súčasné vedenie NDS nepostupuje v súvislosti s kontraktmi SkyTollu dostatočne razantne.
Číslo dodatku | Dátum | Predmet zmeny | Hodnota (tis. eur) | Hodnota OPEX (eur, %) |
1 | 23. 12. 2020 | Valorizácia odmeny | - | z 2,78 % na 2,83 % |
2 | 31. 5. 2021 | Valorizácia odmeny | - | z 2,83 % na 2,87 % |
3 | 9. 6. 2021 | Úprava zmluvných podmienok pre zmenové riadenie | - | 0 |
4 | 7. 9. 2021 | Zavedenie nového typu platnosti EDZ | 476 440 | 0 |
5 | 7. 9. 2021 | Návrh implementácie legislatívnych zmien z roku 2018 | 120 703 | 0 |
6 | 7. 9. 2021 | Zavedenie hromadnej úhrady prostredníctvom objednávky | 811 040 | 0 |
7 | 7. 9. 2021 | Rozšírenie spôsobov úhrad a bezkontaktnej platby | 799 268 | 0 |
8 | 7. 9. 2021 | Zvýšenie kvality a rozsahu poskytovanej služby | 310 696 | 0 |
9 | 10. 1. 2022 | Zavedenie nového typu platnosti EDZ | - | 97 760 |
10 | 10.1.2022 | Návrh implementácie legislatívnych zmien z roku 2018 | - | 21 424 |
11 | 10. 1. 2022 | Zavedenie hromadnej úhrady prostredníctvom objednávky | - | 56 680 |
12 | 10. 1. 2022 | Rozšírenie spôsobov úhrad a bezkontaktnej platby | - | 57 564 |
13 | 10. 1. 2022 | Zvýšenie kvality a rozsahu poskytovanej služby | - | 27 040 |
14 | 1. 6. 2022 | Valorizácia odmeny | - | z 2,87 % na 2,9 % |
Zdroj: Centrálny register zmlúv |