Dlhodobo platilo, že na čerpacích staniciach bola nafta oproti benzínu lacnejšia. Zbežným pohľadom na historické dáta išlo v priemere o desať až dvanásť centov na liter. Popri nižšej spotrebe bývala nižšia cena pohonnej látky dôležitým faktorom, pre ktorý sa zákazníci rozhodovali pre kúpu auta na diesel.
Po ruskej agresii na Ukrajine sa ceny pohonných látok začali hýbať. Benzín i nafta prudko zdražovali, no cenové zvýhodnenie v prospech nafty sa začalo strácať. Cenový vrchol nastal začiatkom júla, keď liter benzínu a nafty dosiahli úroveň 1,946 eura a rozdiel v ich cenách zmizol.
Odvtedy ceny pohonných látok klesajú dvanásť týždňov v rade. Zlacňovanie je však výrazne odlišné a viac teší vodičov s benzínovými motormi. Kým benzín zlacnel z rekordných úrovní o približne 16 percent na aktuálnych 1,63 eura za liter, nafta zlacnela len o sedem percent na cenu 1,82 eura za liter.
Rozdiel na čerpacích staniciach medzi cenou nafty a benzínu je tak už výrazný v rozmedzí od 15 do 20 centov. Pri 45-litrovej nádrži platí motorista s naftovým motorom o deväť eur viac než vodič s benzínovým.
Ide o nezvyčajnú situáciu, ktorú vodiči naposledy zažili v roku 2009. Drahšia nafta ako benzín bola vtedy výsledkom finančnej krízy, ktorá zrazila ceny benzínov na priemernú hodnotu pod euro za liter a zároveň vypukla plynová kríza, ktorú vyvolalo Rusko.