Jeho firma vyrába a vyvíja barefoot obuv a ergonomické nosiče pre deti. Juraj Fehervari zo spoločnosti Be Lenka sa stal víťazom súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2022.
Jej šestnásty ročník zorganizovala mimovládna organizácia Junior Chamber International Slovakia v spolupráci so Združením podnikateľov Slovenska.
Juraj Fehervari zároveň získal Cenu INDEXU, mediálneho partnera súťaže, za najinšpiratívnejší podnikateľský príbeh.
Okrem Be Lenka boli nominované projekty Inovuj, S-Case, HRIIS a Paysy.

Bosé topánky
Žilinská firma Be Lenka má v portfóliu barefoot topánky a ponožky a detské nosiče. Barefoot topánky predstavujú koncept obuvi, ktorý je návratom ku chôdzi naboso. Pri nej sa stimulujú nervové zakončenia na chodidle, zlepšuje sa držanie tela, koordinácia, balans a dokonca sa zlepšuje nálada.
Za firmou stojí dvojica podnikateľov - Juraj Fehervari a Lenka Cenigová. Tá po skončení atletickej kariéry začala vyrábať ergonomické nosiče, šatky na nosenie detí, tehotenské bundy, svetre či mikiny. Šlo o hoby projekt, ktorému sa darilo. Juraj sa venoval obchodu a marketingu. Sily spojili v roku 2017 a založili firmu, ktorú financovali z vlastných úspor.
O rok neskôr sa popri detských nosičoch pustili do ďalšieho projektu, ktorý dnes tvorí drvivú väčšinu ich tržieb. Šlo o vývoj a výrobu barefoot obuvi, ktorá má niekoľkomilimetrovú podrážku a umožňuje lepší kontakt s povrchom, po ktorom človek kráča. Topánky sú vyrábané z kože a zimné modely sú zateplené vlnou.
Najbližšími cieľmi firmy sú expanzia na americký trh, odkiaľ im rastie dopyt, budovanie retailovej siete v Česku pod značkou Plan Be (aktuálne má pobočky v Žiline a v Bratislave) a uvedenie novej značky Nuton, pod ktorou bude firma predávať outdoorovú barefootovú obuv.
Slovenská firma patrí medzi svetových lídrov. „Z hľadiska konkurencie máme pred sebou napríklad firmu Vivobarefoot. Ide o jednu z prvých barefootových firiem na svete, ktorá vznikla v Anglicku pred 25 rokmi,“ vraví Juraj.
Firma dosiahla v roku 2021 tržby viac ako sedem miliónov eur a zisk presiahol milión eur bez pomoci investorov. Aktuálne je vo firemnom tíme sedemdesiat ľudí. Be Lenka predala za minulý rok viac ako 100-tisíc produktov do viac ako šesťdesiatich krajín sveta.
Produkt, ktorý pomáha pri rehabilitácii
Veronika Hudzíková stojí za košickou firmou Inovuj. Tá vyvíja digitálneho rehabilitačného terapeuta v mobilnej aplikácii pre pacientov so zníženou pohyblivosťou tváre. Ide o ľudí s parézou tvárového nervu alebo disfunkciou temporomandibulárneho kĺbu.
Používatelia aplikácie namiesto cvičenia pred zrkadlom cvičia v mobilnej aplikácii, ktorá pacienta sníma kamerou smartfónu a analyzuje ich progres.
Projekt FaceRehab, ktorý Veronika zakladala, má pomáhať pacientom k vyššej kvalite života. „Trh tvárovej digitálnej rehabilitácie, ktorý sme si zvolili je takzvaný niche market. Vďaka tomu na ňom zatiaľ neexistuje silná konkurencia, ktorá by riešila problémy pacientov tak, ako k ním pristupujeme my,“ hovorí Veronika.
Inováciám a zlepšovaniu kvality života sa začala venovať počas štúdia na Technickej univerzite v Košiciach. FaceRehab nie je jej prvý projekt, ktorým zaujala. Inováciám a zlepšovaniu kvality života sa začala venovať počas štúdia, keď sa snažila zladiť IT schopnosti do praktických produktov. Výsledkom boli merače kvality ovzdušia či aplikovanie bluetooth vysielačov slúžiacich pri navigácii nevidiacich.
Startup, ktorý mení zdravotníctvo
Zakladateľ Martin Pekarčík získal vlani investíciu 500-tisíc eur od českého fondu BTCZ Ventures a jeho zariadenie sa stalo telemedicínskym hitom.
S-case je prístroj veľkosti tabletu, ktorý kombinuje funkcie teplomera, tlakomera, pulzného oxymetra a glukomera. Za pár minút pomocou citlivých senzorov zmeria viaceré fyziologické funkcie pacienta, ako sú pulz, teplota, glykémia a saturácia.
Ide teda o zdravotnícke riešenie určené na komplexný monitoring pacientov, ktorý aj napriek vzdialenosti medzi lekárom a pacientom dokáže utvoriť obraz o zdravotnom stave pacienta.
Aktuálne prechádza produkt pod názvom Scase Vital prechádza certifikáciou ako zdravotnícka pomôcka s prípravou na masovú výrobu. Martin rozbiehal svoj startup popri štúdiu medicíny. Pôvodne S-case navrhol ako riešenie pre africké krajiny so slabo rozvinutou zdravotníckou infraštruktúrou. Aj vďaka pandémii však našiel záujemcov aj v iných častiach sveta.
Prístroj zefektívňuje prácu lekára a znižuje náklady. „V rámci testovacích pilotov sa podarilo znížiť čas sestry pri lôžku pacienta z 12 na štyri minúty denne,“ tvrdí Pekarčík. Zariadenie automaticky zaznamenáva hodnoty každého pacienta, a tak zdravotné sestry zvládnu celé oddelenie skontrolovať bez väčších ťažkostí. Informácie potom odchádzajú cez cloud priamo k lekárovi.

Zefektívňovanie práce personalistu
Za startupom HRIIS, ktorý vznikol pred dvoma rokmi, stojí Košičan Eduard Popovič. Vytvoril platformu, ktorá zabezpečuje riadenie, monitorovanie a hodnotenie projektov vo firme cez dátovú analytiku.
Ide o softvér, ktoré dokáže rýchlo a jednoducho kontrolovať procesy vo vnútri firmy – od personalistiky, cez účtovníctvo až po operatívne činnosti.
„Platforma automatizuje procesy - napríklad rozčitávanie životopisov kandidátov, publikovanie pracovných ponúk na portáloch, v oblasti financií kontroluje napríklad splatnosti faktúr,“ vysvetľuje Eduard.
Platforma umožňuje spracovanie faktúr, u ktorých dokáže po odsúhlasení automatizovane vytvoriť platobný príkaz, inicializovať platbu a odoslať ju do banky. Platforma má využitie aj pri spracúvaní mesačných podkladov pre mzdárov.

Aplikácia na správu klubových financií
Za platformou Paysy stojí Mário Potoček. Firmu založil pred piatimi rokmi s Františkom Ferančíkom, keď zistili, že mnohé športové kluby majú problémy pri výbere členských príspevkov.
Ich softvérové riešenie v mobile alebo tablete pomáha športovým klubom so správou a evidovaním poplatkov, databázou členov, v ktorom je možné sledovať dochádzku športovcov a platforma dokáže komunikovať s členskou základňou.
Firmu momentálne tvorí 13 ľudí, ktorí majú kancelárie v Bratislave a v Dolnom Kubíne. Cieľom je, aby ich produkt využíval každý klub, ktorý rieši problém s efektívnym výberom členských príspevkov.
Ich zákazníkmi sú napríklad Slovan Bratislava, AS Trenčín, MšK Žilina či Akadémia Mareka Hamšíka. Klubom šetria čas a peniaze, pretože digitalizujú a zefektívňujú procesy, ktoré si vyžadovali čas človeka a eliminujú chybovosť.
