Štátny MH Manažment ponúka na predaj akcie v ôsmich dopravných firmách Slovenskej autobusovej dopravy (SAD), od Prešova a Košíc až po Žilinu a Trenčín. V budúcom roku plánuje predať aj štátne podiely v ďalších šiestich dopravcoch, ktoré vlastní spolu s dopravnou firmou Arriva.
Prečo sa štát zbavuje týchto akcií? Hlavný dôvod je, že ako minoritný akcionár aj tak nevie ovplyvňovať strategické a prevádzkové rozhodnutia podnikov. Navyše, na ziskoch SAD-iek veľmi nezarába. Lenže ani predať ich nemusí byť jednoduché.
V článku dočítate:
- Prečo sa štát chce zbavovať majetku v regionálnych dopravcoch?
- Ako stratil vplyv na ich riadenie?
- Ktoré firmy SAD sa budú predávať?
- Majú o podiely v podnikoch SAD záujem samosprávne kraje, ktoré od nich nakupujú výkony prímestskej dopravy?
Doprava štátu nezarába
Za stratu vplyvu v dopravcoch si štát môže aj sám. Od ich privatizácie pred 20 rokmi nie sú uzatvorené žiadne akcionárske zmluvy, ktoré by definovali práva a povinnosti jednotlivých vlastníkov. Týka sa to aj rozdeľovania zisku.