SME

Európsky parlament a Rada EÚ sa dohodli na nulových emisiách pre autá a dodávky do roku 2035

Je to prvá dohoda z balíka Fit for 55.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRUSEL. Európsky parlament a Rada EÚ uplynulý štvrtok večer dosiahli dočasnú dohodu o revidovaných cieľoch zníženia emisií CO2 pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá.

Vyjednávači Európskeho parlamentu sa dohodli s členskými štátmi eurobloku na pôvodnom návrhu Európskej komisie dosiahnuť do roku 2035 cestnú mobilitu s nulovými emisiami, čo znamená znížiť emisie CO2 produkované novými osobnými automobilmi a ľahkými úžitkovými vozidlami o 100 percent v porovnaní s rokom 2021.

Je to prvá dohoda z balíka "Fit for 55" a jasný signál pred konferenciou OSN o zmene klímy COP27, že EÚ to myslí vážne s prijatím konkrétnych zákonov na dosiahnutie ambicióznejších cieľov v oblasti boja proti zmenám klímy.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok EÚ chce na cestách bezemisné autá. Čo hrozí slovenským automobilkám? Čítajte 

Prispôsobiť by sa malo aj financovanie EÚ

Parlament presadil metodiku hodnotenia a vykazovania údajov o emisiách CO2 počas celého životného cyklu automobilov a dodávok predávaných na trhu EÚ. Komisia predloží túto metodiku do roku 2025.

Komisia do konca roku 2025 a potom každé dva roky zverejní správu s cieľom zhodnotiť pokrok smerom k cestnej mobilite s nulovými emisiami. Správa sa bude týkať vplyvu na spotrebiteľov a zamestnanosť, pokroku v oblasti energetickej účinnosti a cenovej dostupnosti vozidiel s nulovými a nízkymi emisiami, ako aj informácií o trhu s ojazdenými vozidlami.

Exekutíva EÚ bude zároveň monitorovať a každoročne podávať správy o rozdieloch medzi limitnými hodnotami emisií a údajmi o spotrebe paliva a energie s cieľom upraviť priemerné špecifické emisie CO2 výrobcu od roku 2030.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci dohody by sa existujúce financovanie EÚ malo nasmerovať na prechod na vozidlá s nulovými emisiami a súvisiace technológie, a to najmä do malých a stredných podnikov v rámci automobilového dodávateľského reťazca a zraniteľných regiónov a komunít.

Klimatická neutralita do roku 2050?

Ďalšie opatrenia uvedené v nariadení predvídajú, že stimulačný mechanizmus pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami sa reviduje s vyššou referenčnou hodnotou, aby sa zabezpečilo, že bude v súlade so súčasnými trendmi predaja a prinesie na európsky trh cenovo dostupné autá s nulovými emisiami.

Platí tiež, že výrobcom zodpovedným za malé objemy výroby v kalendárnom roku (tisíc až 10-tisíc nových áut alebo tisíc až 22-tisíc nových dodávok) môže byť udelená výnimka do konca roku 2035. A existujúce pravidlá označovania spotreby paliva a emisií CO2 pre autá by sa mali zrevidovať do konca roka 2024.

SkryťVypnúť reklamu

Spravodajca Európskeho parlamentu pre túto oblasť, holandský europoslanec Jan Huitema, uviedol, že stanovenými cieľmi EÚ vytvára jasný právny rámec pre automobilový priemysel a stimuluje inovácie a investície pre výrobcov automobilov a spresnil, že nákup a jazda na autách s nulovými emisiami bude pre spotrebiteľov lacnejšia.

Dohoda s Radou EÚ je podľa neho kľúčová na dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050 a na cenovo dostupnejšiu a čistú mobilitu.

Európska únia

USA a Únia cez víkend dosiahli dohodu na 15-percentných clách.


a 1 ďalší
Práca robota vo fabrike Nestlé Slovensko v pondelok v Prievidzi.

Klub 500 upozorňuje na závažný trvalý negatívny trend.


TASR 6
Súvisiace témy: Európsky parlament
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 11 679
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 775
  3. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 5 052
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 4 456
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 400
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 107
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 564
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 2 029
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

USA a Únia cez víkend dosiahli dohodu na 15-percentných clách.


a 1 ďalší
Sieť Pepco rastie na Slovensku, keď má 144 predajní.

Na Západe má reťazec obrovské problémy.


23
Vizualizácia projektu Rozeta.

Výstavba projektu Rozeta 2 je v nedohľadne.


9
Nákladný prístav v nemeckom Hamburgu.

Výhľad pre eurozónu sa takisto zlepši o 0,2 percenta.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 39 854
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 32 780
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 15 593
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 8 078
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 638
  6. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 596
  7. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 165
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 146
  1. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  2. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  3. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  4. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  5. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  6. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  7. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  8. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
SkryťZatvoriť reklamu