SME

Fenomén veľkých áut: Prečo je každé druhé auto na Slovensku SUV?

Ich podiel na celkovom predaji v tomto roku dosiahol 46 percent.

Toyota RAV4 Adventure (Zdroj: Toyota)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ich ceny sú o niečo vyššie, čaká sa na ne dlhšie, ale na Slovensku sú predajným hitom. Reč je o SUV, športovo-úžitkových vozidlách. Ich predaje prekonávajú všetky ostatné kategórie áut, Slováci ich preferujú pred sedanmi, rodinnými autmi i kombi verziami.

Od januára do septembra tohto roka na Slovensku predalo 59-tisíc áut a z nich bolo 27-tisíc SUV, čo je 46 percent. Zhruba rovnaký podiel majú esúvečká aj na globálom trhu, vlani sa ich podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) predal rekordný počet.

Od roku 2010 sa globálna flotila SUV zvýšila z 50 miliónov na vlaňajších 320 miliónov áut. Kým v roku 2000 tvorili táto kategória na celkovom predaji v Európe 3,7 percenta, o desať rokov neskôr to bolo už desať percent a najnovšie dáta hovoria o 49 percentách.

Predajom kraľuje Kia

Predaje áut na Slovensku boli v prvom štvrťroku veľmi silné, ale ruská agresia na Ukrajine záujem o nové autá ochladila. K tomu sa pridali ďalšie problémy v dodávateľských reťazcoch s nedostatkom komponentov a čipov. Navyše, autá zdraželi a čakacie lehoty sa natiahli.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9AG6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu