Ich ceny sú o niečo vyššie, čaká sa na ne dlhšie, ale na Slovensku sú predajným hitom. Reč je o SUV, športovo-úžitkových vozidlách. Ich predaje prekonávajú všetky ostatné kategórie áut, Slováci ich preferujú pred sedanmi, rodinnými autmi i kombi verziami.
Od januára do septembra tohto roka na Slovensku predalo 59-tisíc áut a z nich bolo 27-tisíc SUV, čo je 46 percent. Zhruba rovnaký podiel majú esúvečká aj na globálom trhu, vlani sa ich podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) predal rekordný počet.
Od roku 2010 sa globálna flotila SUV zvýšila z 50 miliónov na vlaňajších 320 miliónov áut. Kým v roku 2000 tvorili táto kategória na celkovom predaji v Európe 3,7 percenta, o desať rokov neskôr to bolo už desať percent a najnovšie dáta hovoria o 49 percentách.
Čo sa dočítate v článku?
- Prečo záujem o SUV autá vo svete i na Slovensku neutícha?
- Aké sú najpredávanejšie SUV modely na Slovensku?
- Aké sú ich negatíva a pozitíva?
Predajom kraľuje Kia
Predaje áut na Slovensku boli v prvom štvrťroku veľmi silné, ale ruská agresia na Ukrajine záujem o nové autá ochladila. K tomu sa pridali ďalšie problémy v dodávateľských reťazcoch s nedostatkom komponentov a čipov. Navyše, autá zdraželi a čakacie lehoty sa natiahli.