SME

Návrh obnovy Hlavnej stanice v Bratislave je nedostatočný, upozornili analytici

Útvar hodnoty za peniaze odporúča pre stanicu vyššie kapacitné možnosti.

Hlavná stanica v BratislaveHlavná stanica v Bratislave (Zdroj: Marko Erd)

BRATISLAVA. Útvar hodnoty za peniaze odporúča Železniciam Slovenskej republiky prerobiť návrh novej bratislavskej hlavnej stanice s cieľom zvýšiť jej kapacitu.

Podľa inštitúcie riešením je rozšíriť koľajisko o priestor súčasnej staničnej budovy, ako to navrhuje aj Metropolitný inštitút Bratislavy.

„Ďalšími možnosťami sú presun stanice viac na východ či obchádzanie stanice nákladnými vlakmi,” informoval vo štvrtok Útvar hodnoty za peniaze.

Modernizácia tratí, preverenie Filiálky

Projekt Dopravný uzol Bratislava zahŕňa postupnú dostavbu a obnovu železničných tratí a staníc v hlavnom meste s predpokladanými nákladmi 654 miliónov až 883 miliónov eur podľa variantov, pri cenách z roku 2019, keď bola vypracovaná štúdia. „Projekt by sa mal aspoň čiastočne upraviť,” uviedli analytici.

SkryťVypnúť reklamu

Navrhujú aj modernizovať trate v bratislavskom uzle a preveriť obnovenie stanice Filiálka.

Súčasťou železničného projektu je modernizácia a zvyšovanie kapacity existujúcich tratí Nové Mesto - Petržalka a Bratislava - Devínska Nová Ves.

„V druhom prípade treba počas projektovej prípravy preukázať technicky vhodný spôsob pridania tretej koľaje, pretože kapacitné rozšírenie neznamená automaticky ďalšiu koľaj,” upozornil Útvar hodnoty za peniaze.

Z Nového mesta na letisko, z Filiálky na Nivy

Počíta sa tiež s výstavbou terminálov integrovanej osobnej prepravy Bory, Vrakuňa, Ružinov a Patrónka, pričom optimálnu polohu terminálu na Patrónke ešte treba určiť samostatnou analýzou.

Inštitúcia takisto odporúča nájsť vhodné riešenie pre zvyšné časti projektu, ktorých realizácia je do roku 2035 nepravdepodobná, napríklad obnovenie stanice Filiálka.

SkryťVypnúť reklamu

„Popritom preskúmať ďalšie varianty, ktoré môžu zvýšiť prínosy projektu. Je to napríklad dobudovanie trate z Nového Mesta na letisko či z Filiálky k autobusovej stanici Nivy,” podotkli analytici.

Železničná doprava má rásť

Iba centrálny variant projektu vyzerá byť podľa ÚHP jediný návratný a kopíruje celoeurópsky trend mať jednu centrálnu osobnú stanicu, ktorá obslúži všetky vlaky.

Zvyšné tri varianty navrhujú odkláňať vlaky na iné koncové stanice v meste, napríklad Nové Mesto, Petržalka alebo Filiálka, čo podľa analytikov nie je v súlade s európskou praxou, ani so všetkými staršími koncepciami rozvoja železníc v Bratislave. Všetky varianty navrhujú znížiť kapacitu Hlavnej stanice.

„Ide o veľký paradox, keďže sa v budúcnosti ráta s výrazným navýšením počtu vlakov. Napríklad národný Plán dopravnej obslužnosti ráta s posilnením dopravy približne dvojnásobne,” podotkol Útvar hodnoty za peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodal, Bratislava je tiež potenciálnym úzkym hrdlom pre nákladnú dopravu medzi juhovýchodnou a severnou Európou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (7. 4. 2025)
USD 1.106
AUD 1.810
CZK 25.142
JPY 160.560
CAD 1.570
GBP 0.850
HUF 405.700
PLN 4.263
CHF 0.941
SEK 10.974

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 096
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 181
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 276
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 6 540
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 028
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 044
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 222
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 084
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 415
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 917
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 63 784
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 187
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 505
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 678
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 060
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 700
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Obavy z recesie môžu znížiť dopyt po rope.


TASR
Minister financií Ladislav Kamenický v parlamente.

Obmedzenia prišli pred rokom aj v Česku.


349
Ilustračné foto.

Firmy riešia, kde zoberú chýbajúce peniaze.


309
Dobré ráno.

Každý, kto rozmýšľa o expanzii, Slovensko obíde oblúkom.


a 1 ďalší 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 415
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 917
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 63 784
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 187
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 505
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 678
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 060
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 700
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu