BRATISLAVA. Útvar hodnoty za peniaze odporúča Železniciam Slovenskej republiky prerobiť návrh novej bratislavskej hlavnej stanice s cieľom zvýšiť jej kapacitu.
Podľa inštitúcie riešením je rozšíriť koľajisko o priestor súčasnej staničnej budovy, ako to navrhuje aj Metropolitný inštitút Bratislavy.
„Ďalšími možnosťami sú presun stanice viac na východ či obchádzanie stanice nákladnými vlakmi,” informoval vo štvrtok Útvar hodnoty za peniaze.
Modernizácia tratí, preverenie Filiálky
Projekt Dopravný uzol Bratislava zahŕňa postupnú dostavbu a obnovu železničných tratí a staníc v hlavnom meste s predpokladanými nákladmi 654 miliónov až 883 miliónov eur podľa variantov, pri cenách z roku 2019, keď bola vypracovaná štúdia. „Projekt by sa mal aspoň čiastočne upraviť,” uviedli analytici.
Navrhujú aj modernizovať trate v bratislavskom uzle a preveriť obnovenie stanice Filiálka.
Súčasťou železničného projektu je modernizácia a zvyšovanie kapacity existujúcich tratí Nové Mesto - Petržalka a Bratislava - Devínska Nová Ves.
„V druhom prípade treba počas projektovej prípravy preukázať technicky vhodný spôsob pridania tretej koľaje, pretože kapacitné rozšírenie neznamená automaticky ďalšiu koľaj,” upozornil Útvar hodnoty za peniaze.
Z Nového mesta na letisko, z Filiálky na Nivy
Počíta sa tiež s výstavbou terminálov integrovanej osobnej prepravy Bory, Vrakuňa, Ružinov a Patrónka, pričom optimálnu polohu terminálu na Patrónke ešte treba určiť samostatnou analýzou.
Inštitúcia takisto odporúča nájsť vhodné riešenie pre zvyšné časti projektu, ktorých realizácia je do roku 2035 nepravdepodobná, napríklad obnovenie stanice Filiálka.
„Popritom preskúmať ďalšie varianty, ktoré môžu zvýšiť prínosy projektu. Je to napríklad dobudovanie trate z Nového Mesta na letisko či z Filiálky k autobusovej stanici Nivy,” podotkli analytici.
Železničná doprava má rásť
Iba centrálny variant projektu vyzerá byť podľa ÚHP jediný návratný a kopíruje celoeurópsky trend mať jednu centrálnu osobnú stanicu, ktorá obslúži všetky vlaky.
Zvyšné tri varianty navrhujú odkláňať vlaky na iné koncové stanice v meste, napríklad Nové Mesto, Petržalka alebo Filiálka, čo podľa analytikov nie je v súlade s európskou praxou, ani so všetkými staršími koncepciami rozvoja železníc v Bratislave. Všetky varianty navrhujú znížiť kapacitu Hlavnej stanice.
„Ide o veľký paradox, keďže sa v budúcnosti ráta s výrazným navýšením počtu vlakov. Napríklad národný Plán dopravnej obslužnosti ráta s posilnením dopravy približne dvojnásobne,” podotkol Útvar hodnoty za peniaze.
Ako dodal, Bratislava je tiež potenciálnym úzkym hrdlom pre nákladnú dopravu medzi juhovýchodnou a severnou Európou.