Spoločensky zodpovedné aktivity (CSR) vnímajú firmy ako konkurenčnú výhodu a čiastočne aj ako marketing. Mnohé z nich to však myslia úprimne, hovorí riaditeľka Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica Ivana Poláčková.
Trendom v CSR sú udržateľnosť podnikania a znižovanie uhlíkovej stopy, čo súvisí aj s plánom Európskej únie ohľadom takzvaného Green Dealu.
„V medzinárodných firmách ako IKEA je to už dlhoročná tradícia, ale aj malé firmy sú v tomto smere veľmi aktívne. Keďže majú menej zamestnancov, dokážu na zelenú agendu reagovať rýchlejšie a flexibilnejšie,“ vysvetľuje Ivana POLÁČKOVÁ v rozhovore pre INDEX.
V rozhovore sa dočítate:
- Aké sú najnovšie trendy v CSR aktivitách?
- Ako prebieha firemné environmentálne vzdelávanie?
- Aké sú motívy firiem byť spoločensky zodpovedné?
- Prečo firmy praktizujú greenhushing?
- Ako sa k CSR stavajú mestá a obce?
Aj vďaka európskemu Green Dealu sa do popredia dostávajú "zelené" témy. Ako na to reagujú slovenské firmy?
V posledné dvoch rokoch evidujeme väčší záujem firiem o tieto témy. Niektoré sa im venujú už dlhší čas, iné sa pýtajú na projekty adaptácie na klimatickú zmenu alebo na zelený audit.
Čo je zelený audit?
Vo firme zbierame dáta o tom, koľko akého odpadu vyprodukuje, aké množstvo čistiacich prostriedkov nakupuje, akým spôsobom sa zabezpečuje občerstvenie na poradách alebo ako zamestnanci dochádzajú do práce.
Výstupom sú rady, ako fungovať ekonomickejšie a ekologickejšie. Snažíme sa ľudí vo firmách pre naše návrhy nadchnúť, aby sa ich chopili so záujmom. Ide nám o to, aby vnímali zelené aktivity ako svoje, a nie že idú od nás a musia ich robiť, pretože si to želá vedenie.
Zapojiť aj správcu budovy
Trendom je aj environmentálne vzdelávanie. Ako môže vo firme prebiehať?
Ponúkame rôzne tematické workshopy a programy, z ktorých si môžu firmy vybrať podľa svojich očakávaní a predstáv. Opäť, snažíme sa do nich zapojiť čo najviac zamestnancov, aby to malo reálny dosah.
Výsledkom by mal byť dlhodobý plán, ako bude firma fungovať. Môže zahŕňať napríklad zelené obstarávanie, ktoré zohľadňuje environmentálny vplyv obstarávaných tovarov a služieb, ale aj ekologické fungovanie kancelárie, minimalizáciu odpadu a množstva chémie pri upratovaní. Do workshopov zapájame nielen zamestnancov, ale aj upratovací tím či správcu budovy, lebo sú dôležití v procese zmeny.
Majú firmy o zelené aktivity úprimný záujem alebo cítite, že to robia, lebo je to trendové?