SME

Tovar k nám pláva sedemkrát lacnejšie ako pred rokom, na cenovkách to nezbadáte

Prepravné poplatky sa priblížili k úrovniam spred pandémie.

Loď spoločnosti Maersk (Zdroj: Wikipedia)

Cena námornej lodnej prepravy v uplynulých dvoch rokoch vystrelila do rekordných výšok. Pripisovalo sa to vplyvu pandemických lockdownov, ktoré zintenzívnili nákupy spotrebiteľov i firiem, no zároveň pre ne stovky lodí uviazli na pobreží Číny, USA a západnej Európy.

V najkritickejšom období sa preprava štandardného kontajnera predávala za osemnásobok ceny v predcovidovom období.

Až 90 percent tovaru vo svete od spotrebnej elektroniky až po ovocie sa pritom prepravuje práve na lodiach.

Súvisiaci článok Zarobili rekordné miliardy. Ako rodina ovláda globálny transport Čítajte 

Na problém v júni upozornil aj americký prezident Joe Biden, ktorý náklady za kontajnerovú dopravu označil za hlavnú hnaciu silu inflácie. Podľa Konferencie OSN pre obchod a rozvoj (UNCTAD) sa zvýšenie cien v námornej doprave v tomto roku prejaví nárastom spotrebiteľských cien o 1,5 percenta.

Po pár mesiacov však hrozba recesie a spomalenie čínskej ekonomiky dostávajú ceny lodnej prepravy na úrovne spred roka 2020. Mala by to byť dobrá správa pre spotrebiteľov, keďže nižšie náklady na prepravu by, teoreticky, mali priniesť zlacnenie tovaru v obchodoch. Lenže také jednoduché to zrejme nebude.

Lode sú poloprázdne

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9CAF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Firmy

Ilustračné foto.

Medzi desiatkou najziskovejších spoločností na svete kótovaných na burze nie je žiadna z Európy.


TASR
Ilustračné foto.

Zadávanie objednávok, výroba produktov a ich odoslanie do USA trvá oveľa dlhšie.


TASR 3
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave.

Letisková spoločnosť vlani skončila v zisku prvýkrát po 16 rokoch.


SITA
Nastaviť si druhý pilier je pre výnos dôležité.

V systéme sú už úspory za 17 miliárd eur.


97
Ilustračné foto.

Irán označil požiadavky USA za absolútne neprijateľné.


TASR

Dôvodom bola aj deeskalácia napätia v obchodných vzťahoch medzi USA a Čínou.


TASR 1
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu