BRATISLAVA. Rezort práce a sociálnych vecí poskytoval tzv. Prvú pomoc zamestnávateľom a samostatne zárobkovo činným osobám na udržanie pracovných miest včas, transparentne a dostatočne informoval o podmienkach poskytovania pomoci.
Vyplýva to zo správy o kontrolnej činnosti Najvyššieho kontrolného úradu, o ktorej v tlačovej správe informovalo ministerstvo práce a sociálnych vecí.
Skontrolovali štyri ministerstvá
Rezort bol lídrom v poskytovaní finančnej pomoci pre podnikateľské subjekty v celkovom objeme takmer 2,5 miliardy eur.
So závermi správy NKÚ o kontrole projektu Prvá pomoc minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak v pondelok oboznámil členov parlamentného výboru pre sociálne veci.
NKÚ vykonal kontrolu na štyroch ministerstvách, ktoré vypracovali schémy pomoci na zmiernenie dopadov pandémie Covid-19. Účelom kontroly NKÚ v rezorte práce bolo preverenie včasnosti a transparentnosti opatrení na znižovanie negatívnych dopadov pandémie na trh práce v rámci projektu Prvá pomoc.
V súlade s odporúčaniami
NKÚ v protokole o výsledku kontroly konštatuje dostatočnú a primeranú informovanosť o podmienkach vyplácania pomoci, ako aj rýchle doručenie finančných prostriedkov žiadateľom. Ministerstvo práce nevznieslo proti výsledkom kontroly žiadne námietky.
„Zamestnanci úradov práce aj napriek enormnému náporu dokázali spracovať žiadosti a adresovať pomoc žiadateľom veľmi rýchlo," tvrdí rezort práce. Priemerné obdobie vyplatenia finančných prostriedkov bolo 12 kalendárnych dní.
NKÚ konštatoval, že obdobie vyplácania bolo v súlade s odporúčaniami krízového štábu, aby minimálne 90 percent žiadostí bolo vyplatených do 14 kalendárnych dní. Zamestnanci úradov manuálne preverovali žiadateľov vo verejne dostupných databázach, napr. živnostenský register, obchodný register.
NKÚ pre zefektívnenie procesov spracovávania žiadostí a urýchlenie poskytovania príspevkov odporúča rozšíriť integráciu informačných systémov verejnej správy.