Zhruba jednu tretinu z dvoch tisícok lekární na Slovensku prevádzkujú veľké lekárenské siete ako Dr. Max alebo Benu. Ďalšie stovky sú však združené vo voľnejších, takzvaných virtuálnych sieťach, ktoré zastrešujú distribútori liekov.
„Ako veľký nákupca si vieme od výrobcov dohodnúť výhody a s lekárnikmi v našej sieti sa dokážeme podeliť o maržu,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ spoločnosti Phoenix Zdravotnícke zásobovanie Tomáš Slechan.
Phoenix okrem klasickej siete siete Benu prevádzkuje aj virtuálne združenie Partner so 450 prevádzkami. Pre nezávislé lekárne to môže byť spôsob, ako prežiť v rastúcej konkurencii.
„Ich pridanou hodnotou je lokálna znalosť trhu a blízke vzťahy so zákazníkmi,“ hovorí Tomáš SLECHAN. V rozhovore pre INDEX vysvetľuje aj to, ako sa darí lekárňam v blízkosti potravinových reťazcov a aké sú bariéry predaja liekoch na čerpacích staniciach alebo cez e-shopy.
V rozhovore sa dozviete:
- Prečo sa snažia veľkí hráči zosieťovať trh s lekárňami.
- Aký je rozdiel medzi virtuálnou a klasickou sieťou lekární.
- Prečo lekárnikom vyhovuje byť v sieti.
- Aké sú marže na liekoch a výživových doplnkoch.
- Prečo sa lieky predávajú už aj v potravinách.
- Čo bráni ich predaju cez internet.
Sieť Dr. Max nedávno kúpila 47 konkurenčných lekární, vďaka čomu už bude ovládať zhruba jednu pätinu slovenského lekárenského trhu. Vnímate to ako ohrozenie konkurencie?
Nie. Dvadsaťpercentný podiel nie je ohrozenie zdravej konkurencie. Na Slovensku je trh lekární stále pomerne fragmentovaný a ani táto akvizícia na tom výrazne nič nezmení. My s našou sieťou ovládame približne sedem percent trhu.

Je prirodzené či nutné, aby lekáreň bola spojená s distribútorom liekov?
Pre individuálnych lekárnikov je výhodné spájať sa. Ako veľký nákupca liekov si vieme od výrobcov dohodnúť výhody a s lekárnikmi v našej sieti sa dokážeme podeliť o maržu na lieky. Samostatný lekárnik nedostane také výhodné nákupné podmienky vo forme spätných bonusov na lieky.
Samostatné lekárne držia v zisku
Ako fungujú spätné bonusy?