Okrem tunela Sitina by mal odkloniť a zrýchliť dopravu v hlavnom meste druhý bratislavský tunel. Viesť by mal pod pohorím Malých Karpát pri bratislavskej mestskej časti Rača a na západnej strane vyústiť pri obciach Marianka a Stupava.
Ide o ambiciózny projekt, ktorý by mal zhltnúť približne miliardu eur. Keďže Slovensko nevie dostavať od roku 1998 ani tunel Višňové, je plán preraziť druhý najdlhší dvojrúrový tunel v Európe skutočne odvážny (najdlhší je nórsky tunel Ryfast s dĺžkou 14,3 kilometra, pozn. red).
Realizácia tunela Karpaty na diaľnici D4 v úseku Rača - Stupava donedávna závisela od procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA a od možností financovania. Prvú prekážku sa podarilo odstrániť.
Ministerstvo životného prostredia vydalo pred Vianocami záverečné stanovisko, v ktorom súhlasí s výstavbou tunela Karpaty v masíve Malých Karpát. Treba zdôrazniť, že rozhodnutie ešte nie je právoplatné, pretože dotknuté obce a úrady sa môžu do 15 dní od doručenia rozhodnutia odvolať.
Posudzovanie rezortu trvalo od leta 2020. Išlo o jeden z prvých stupňov projektovej prípravy tunela, ktorý je kľúčový. Od neho závisí, či sa tunel bude môcť postaviť a definoval, kadiaľ povedie.
V článku sa dočítate
- Koľko by mala trvať výstavba tunela?
- Ako tunel vyústi a kde sa napojí na D2?
- Akých rizík sa obávajú obce Marianka a Záhorská Bystrica?
- Prečo ho mali stavať radšej naraz s obchvatom D4?
- Ako by malo prebiehať razenie tunela a kde skončí vyťažený materiál?
Ako bude vyzerať tunel
Projektanti pôvodne navrhli sedem alternatív trás, z ktorých do užšieho kola vybrali štyri. Verzie v užšom výbere sa od seba líšili len minimálne, a to skôr technickým vyhotovením. Všetky počítajú s tým, že nový úsek nadviaže na diaľnicu D4 pri Rači a prepojí ju s existujúcou križovatkou Stupava na diaľnicu D2 smerom na Brno.