Vlani Národná diaľničná spoločnosť (NDS) odovzdala motoristom do užívania jedinú novú autostrádu. A aj 13,5-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R2 z Mýtnej do Tomášoviec meškal jeden a pol roka, pôvodne mal byť dokončený v auguste 2021.
Meškanie vysvetľovali diaľničiari problémami s prekládkami inžinierskych sietí, covidovou pandémiou, nedostatkom pracovníkov na stavbe, ako aj rastom cien a výpadkom stavebných materiálov v dôsledku vojny na Ukrajine. Čerešničkou bol nález munície z druhej svetovej vojny.

Ani diaľnica D1 stále nie je dotiahnutá cez celé Slovensko od Bratislavy až do Košíc. Podľa legendárneho výroku trojnásobného premiéra Roberta Fica (Smer) z júla 2007 mala byť pritom autostráda do Košíc hotová už v roku 2010.
Prečo sa termíny výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku tak často naťahujú? Čo s tým chce vláda spraviť? Ktoré úseky sú najkomplikovanejšie a ktoré sú v príprave najďalej?
V článku sa dozviete:
- Prečo sa diaľnice stavajú pomaly
- Ako ich výstavbu urýchliť
- Aké úseky majú prioritu
- Ktoré časti D1 sú najproblematickejšie
- Kedy bude diaľnica až po hranicu s Ukrajinou
Plán výstavby je vraj "živý dokument"
Martin Haluš, riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií, ktorý posudzuje efektívnosť diaľničných projektov, hovorí, že výstavbu zrýchli najmä kvalitnejšia príprava a zapájanie interných kapacít kompetentných úradov: "Pri príprave projektov sa dajú takto ušetriť mesiace až roky."
Napríklad príprava štúdie realizovateľnosti na diaľničný privádzač Lietavská Lúčka podľa neho vďaka zapojeniu interných kapacít ministerstva dopravy trvala len šesť mesiacov: "To je o osemdesiat percent rýchlejšie než pri inej, externe dodávanej štúdii pre cestu R4 z Prešova k poľskej hranici."
Prípravu projektov by mal zlepšiť aj harmonogram výstavby diaľnic, ktorý slovenská vláda schválila na jar 2021. Na základe analytických dát sa v ňom definuje, kde sa budú v najbližších rokoch stavať kľúčové diaľničné a cestné úseky.