SME
Utorok, 7. február, 2023 | Meniny má Vanda

Datalink prináša vyššiu bezpečnosť aj menej meškaní lietadiel

Datalink už môžu využívať aj lietadlá pohybujúce sa v slovenskom vzdušnom priestore.

Martin KabátMartin Kabát (Zdroj: LPS SR)

O tom čo tento systém prináša pilotom, letovým dispečerom a cestujúcim, ale aj o tom či sa Slovensko definitívne vyhlo sankciám zo strany Európskej komisie sa rozprávame s riaditeľom štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky Martinom Kabátom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo to ten Datalink vlastne je?

Je to pokročilý systém dátového spojenia v leteckej doprave, ktorý slúži na zasielanie textových informácií medzi lietadlom a riadiacim letovej prevádzky. Datalink dopĺňa tradičnú hlasovú komunikáciu medzi pilotnou kabínou a strediskami riadenia letovej prevádzky.

To znamená, že Datalink nahrádza doterajšiu hlasovú komunikáciu medzi pilotom a riadiacou vežou?

Nie, to určite nie. Ako som povedal, ide o doplnkovú komunikačnú možnosť, ktorá dokáže odbremeniť riadiacich letovej prevádzky pretože niektoré informácie už nemusia posádkam hlásiť verbálne ale ich takpovediac odkliknú ako textovú správu v systéme a piloti si ju prečítajú v lietadle na svojich monitoroch.

Aké informácie si prostredníctvom Datalinku pilot a dispečer komunikujú?

V Datalinku sú štandardne predvolené textové správy, takže nie je možné si písať ľubovoľne hocičo. V praxi sa najčastejšie prostredníctvom Datalinku komunikujú zmeny rádiokomunikačných frekvencií, napríklad keď lietadlo opúšťa náš vzdušný priestor, mení letovú hladinu, uskutočňuje zmenu smeru alebo zmenu rýchlosti.

Je používanie Datalinku pre posádky lietadiel a pre dispečerov na zemi povinné?

Opäť poviem, že nie. Rozhodnutie kedy použijú Datalink a kedy nie, je na pilotoch a dispečeroch. Oni najlepšie dokážu vyhodnotiť konkrétnu situáciu. Asi 70 percent lietadiel pohybujúcich sa v slovenskom vzdušnom priestore je technicky vybavených na to, aby dokázali komunikovať prostredníctvom Datalinku, ostatné nie. Reálne sa cez Datalink pripája asi polovica zo všetkých lietadiel.

Ak to teda zhrnieme aké sú hlavné výhody Datalinku?

V prvom rade zvyšuje bezpečnosť a to je v letectve najdôležitejšia kategória. Riadiacim letovej prevádzky na zemi zvyšuje komunikačnú kapacitu a znižuje možnú chybovosť pri hlasovej komunikácii. U pilotov takisto znižuje chybovosť a zvyšuje zrozumiteľnosť hlásení. No a pre cestujúcich potenciálne prináša menej meškaní lietadiel. Takže má benefity pre každého.

Slovensko meškalo so zavedením Datalinku a Európska komisia voči Slovenskej republike začala konanie za nedodržanie pravidiel EÚ. Hrozila nám dokonca vysoká pokuta. Je jeho zavedením táto hrozba zažehnaná?

Tým, že sme Datalink v plnej miere zaviedli, tak Slovensko pokutu platiť nebude. Rozhodujúce riešenia sa pripravili v roku 2020. Následne sme prešli do dynamickej, striktne riadenej realizácie všetkých krokov potrebných na to, aby sme dobehli zameškané. Nakoniec sme to stihli, ako sa hovorí v hodine dvanástej a ja aj touto cestou ďakujem všetkým kolegom a spolupracovníkom za ich profesionálne nasadenie na tomto komplexnom a náročnom projekte.

Tento článok vám prináša Datalink.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (7. 2. 2023)
USD 1.078
AUD 1.560
CZK 23.843
JPY 142.410
CAD 1.446
GBP 0.893
HUF 390.830
PLN 4.723
CHF 0.996
SEK 11.365

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Na bezpečnom internete záleží
  2. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  3. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  4. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  5. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  8. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 577
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 271
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 253
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 175
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 908
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 597
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 489
  8. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji 177

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 29 666
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 17 353
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 9 160
  4. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 5 910
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 597
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 874
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 444
  8. Ján Valchár: Irán, F-16 a vrcholný výkon čečenských bojovníkov 2 428
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dočasná autobusová stanica v Bratislave.

O parcely v lukratívnych lokalitách môže byť veľký záujem medzi konkurenčnými developermi.


7 h
Značka Vijofel je známa hlavne na východe Slovenska.

Vijofel Fit-Meat sa sám poslal do konkurzu, podnikavých bratov to zrejme nezastaví.


23 h
Lesné škôlky vychádzajú z toho, že že príroda je po náručí rodiča druhým najlepším miestom na rast a rozvoj dieťaťa.

Súkromné materské a základné školy by mali mať výnimku zo zákazu štátnej pomoci.


6. feb
Ilustračné foto

Developeri plánujú stavať bytové domy aj kancelárie.


6. feb

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 29 666
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 17 353
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 9 160
  4. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 5 910
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 597
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 874
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 444
  8. Ján Valchár: Irán, F-16 a vrcholný výkon čečenských bojovníkov 2 428
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu