SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Datalink prináša vyššiu bezpečnosť aj menej meškaní lietadiel

Datalink už môžu využívať aj lietadlá pohybujúce sa v slovenskom vzdušnom priestore.

Martin KabátMartin Kabát (Zdroj: LPS SR)

O tom čo tento systém prináša pilotom, letovým dispečerom a cestujúcim, ale aj o tom či sa Slovensko definitívne vyhlo sankciám zo strany Európskej komisie sa rozprávame s riaditeľom štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky Martinom Kabátom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo to ten Datalink vlastne je?

Je to pokročilý systém dátového spojenia v leteckej doprave, ktorý slúži na zasielanie textových informácií medzi lietadlom a riadiacim letovej prevádzky. Datalink dopĺňa tradičnú hlasovú komunikáciu medzi pilotnou kabínou a strediskami riadenia letovej prevádzky.

To znamená, že Datalink nahrádza doterajšiu hlasovú komunikáciu medzi pilotom a riadiacou vežou?

Nie, to určite nie. Ako som povedal, ide o doplnkovú komunikačnú možnosť, ktorá dokáže odbremeniť riadiacich letovej prevádzky pretože niektoré informácie už nemusia posádkam hlásiť verbálne ale ich takpovediac odkliknú ako textovú správu v systéme a piloti si ju prečítajú v lietadle na svojich monitoroch.

Aké informácie si prostredníctvom Datalinku pilot a dispečer komunikujú?

V Datalinku sú štandardne predvolené textové správy, takže nie je možné si písať ľubovoľne hocičo. V praxi sa najčastejšie prostredníctvom Datalinku komunikujú zmeny rádiokomunikačných frekvencií, napríklad keď lietadlo opúšťa náš vzdušný priestor, mení letovú hladinu, uskutočňuje zmenu smeru alebo zmenu rýchlosti.

Je používanie Datalinku pre posádky lietadiel a pre dispečerov na zemi povinné?

Opäť poviem, že nie. Rozhodnutie kedy použijú Datalink a kedy nie, je na pilotoch a dispečeroch. Oni najlepšie dokážu vyhodnotiť konkrétnu situáciu. Asi 70 percent lietadiel pohybujúcich sa v slovenskom vzdušnom priestore je technicky vybavených na to, aby dokázali komunikovať prostredníctvom Datalinku, ostatné nie. Reálne sa cez Datalink pripája asi polovica zo všetkých lietadiel.

Ak to teda zhrnieme aké sú hlavné výhody Datalinku?

V prvom rade zvyšuje bezpečnosť a to je v letectve najdôležitejšia kategória. Riadiacim letovej prevádzky na zemi zvyšuje komunikačnú kapacitu a znižuje možnú chybovosť pri hlasovej komunikácii. U pilotov takisto znižuje chybovosť a zvyšuje zrozumiteľnosť hlásení. No a pre cestujúcich potenciálne prináša menej meškaní lietadiel. Takže má benefity pre každého.

Slovensko meškalo so zavedením Datalinku a Európska komisia voči Slovenskej republike začala konanie za nedodržanie pravidiel EÚ. Hrozila nám dokonca vysoká pokuta. Je jeho zavedením táto hrozba zažehnaná?

Tým, že sme Datalink v plnej miere zaviedli, tak Slovensko pokutu platiť nebude. Rozhodujúce riešenia sa pripravili v roku 2020. Následne sme prešli do dynamickej, striktne riadenej realizácie všetkých krokov potrebných na to, aby sme dobehli zameškané. Nakoniec sme to stihli, ako sa hovorí v hodine dvanástej a ja aj touto cestou ďakujem všetkým kolegom a spolupracovníkom za ich profesionálne nasadenie na tomto komplexnom a náročnom projekte.

Tento článok vám prináša Datalink.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 1. 2023)
USD 1.087
AUD 1.529
CZK 23.826
JPY 141.100
CAD 1.448
GBP 0.879
HUF 388.850
PLN 4.709
CHF 1.002
SEK 11.211

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 019
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 885
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 512
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 084
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 915
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 549
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 236
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 122

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 491
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 069
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 142
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 019
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 781
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 523
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 509
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová v Špindlerovom Mlyne.

Slovenka stratila na rivalku viac ako jeden a pol sekundy.


Sportnet 36m
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Japonský premiér Fumio Kišida.

Japonsko patrí medzi krajiny s najstarším obyvateľstvom.


26. jan

Neprehliadnite tiež

MG Rink v Trenčíne

Na výrobe ľadu sa šetriť energiou veľmi nedá, hovorí otec slávneho hokejistu.


27. jan
Ilustračná snímka

Situácia sa na trhu zmenila, investori na to musia reagovať.


26. jan

Na realitnom trhu dochádza k veľkým zmenám.


26. jan
Ilustračné foto.

Predaj beží v „prázdninovom“ režime, cenové korekcie sa dotknú špecifických projektov.


26. jan

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 491
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 069
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 142
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 019
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 781
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 523
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 509
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu