SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Datalink prináša vyššiu bezpečnosť aj menej meškaní lietadiel

Datalink už môžu využívať aj lietadlá pohybujúce sa v slovenskom vzdušnom priestore.

Martin KabátMartin Kabát (Zdroj: LPS SR)

O tom čo tento systém prináša pilotom, letovým dispečerom a cestujúcim, ale aj o tom či sa Slovensko definitívne vyhlo sankciám zo strany Európskej komisie sa rozprávame s riaditeľom štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky Martinom Kabátom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo to ten Datalink vlastne je?

Je to pokročilý systém dátového spojenia v leteckej doprave, ktorý slúži na zasielanie textových informácií medzi lietadlom a riadiacim letovej prevádzky. Datalink dopĺňa tradičnú hlasovú komunikáciu medzi pilotnou kabínou a strediskami riadenia letovej prevádzky.

To znamená, že Datalink nahrádza doterajšiu hlasovú komunikáciu medzi pilotom a riadiacou vežou?

Nie, to určite nie. Ako som povedal, ide o doplnkovú komunikačnú možnosť, ktorá dokáže odbremeniť riadiacich letovej prevádzky pretože niektoré informácie už nemusia posádkam hlásiť verbálne ale ich takpovediac odkliknú ako textovú správu v systéme a piloti si ju prečítajú v lietadle na svojich monitoroch.

Aké informácie si prostredníctvom Datalinku pilot a dispečer komunikujú?

V Datalinku sú štandardne predvolené textové správy, takže nie je možné si písať ľubovoľne hocičo. V praxi sa najčastejšie prostredníctvom Datalinku komunikujú zmeny rádiokomunikačných frekvencií, napríklad keď lietadlo opúšťa náš vzdušný priestor, mení letovú hladinu, uskutočňuje zmenu smeru alebo zmenu rýchlosti.

Je používanie Datalinku pre posádky lietadiel a pre dispečerov na zemi povinné?

Opäť poviem, že nie. Rozhodnutie kedy použijú Datalink a kedy nie, je na pilotoch a dispečeroch. Oni najlepšie dokážu vyhodnotiť konkrétnu situáciu. Asi 70 percent lietadiel pohybujúcich sa v slovenskom vzdušnom priestore je technicky vybavených na to, aby dokázali komunikovať prostredníctvom Datalinku, ostatné nie. Reálne sa cez Datalink pripája asi polovica zo všetkých lietadiel.

Ak to teda zhrnieme aké sú hlavné výhody Datalinku?

V prvom rade zvyšuje bezpečnosť a to je v letectve najdôležitejšia kategória. Riadiacim letovej prevádzky na zemi zvyšuje komunikačnú kapacitu a znižuje možnú chybovosť pri hlasovej komunikácii. U pilotov takisto znižuje chybovosť a zvyšuje zrozumiteľnosť hlásení. No a pre cestujúcich potenciálne prináša menej meškaní lietadiel. Takže má benefity pre každého.

Slovensko meškalo so zavedením Datalinku a Európska komisia voči Slovenskej republike začala konanie za nedodržanie pravidiel EÚ. Hrozila nám dokonca vysoká pokuta. Je jeho zavedením táto hrozba zažehnaná?

Tým, že sme Datalink v plnej miere zaviedli, tak Slovensko pokutu platiť nebude. Rozhodujúce riešenia sa pripravili v roku 2020. Následne sme prešli do dynamickej, striktne riadenej realizácie všetkých krokov potrebných na to, aby sme dobehli zameškané. Nakoniec sme to stihli, ako sa hovorí v hodine dvanástej a ja aj touto cestou ďakujem všetkým kolegom a spolupracovníkom za ich profesionálne nasadenie na tomto komplexnom a náročnom projekte.

Tento článok vám prináša Datalink.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (31. 1. 2023)
USD 1.090
AUD 1.539
CZK 23.861
JPY 141.790
CAD 1.453
GBP 0.880
HUF 390.530
PLN 4.710
CHF 1.005
SEK 11.262

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 410
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 748
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 151
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 034
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 615
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 494
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 798

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 22 053
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 164
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 894
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 669
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 353
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 923
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

V názve OĽaNO už Budajova Zmena zdola nie je.


8 h

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


12 h
Vyhrotená kampaň Babišovi k víťazstvu v prezidentských voľbách nepomohla.

Babišova kampaň prekročila hranice etiky.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Je vôbec možné pospájať slovenský politický bordel?


a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Centrum Trnavy.

Rozpočty samospráv ovplyvnil vyšší daňový bonus aj rastúca inflácia.


11 h
Richard Rybníček.

Pomoc vlády nestačí, budeme iba svietiť a kosiť, hovorí primátor Trenčína.


11 h
Skupina Raiffeisen Zentralbank podniká na Slovensku cez Tatra banku a internetovú banku Zuno.

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


12 h

Predaj áut v Rusku sa vlani celkovo znížil o 59 percent.


ČTK 15 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 22 053
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 164
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 894
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 669
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 353
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 923
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu