SME
Streda, 31. máj, 2023 | Meniny má Petronela, Petrana

Stavať ju začali pred 50 rokmi a stále nie je hotová. Dokončenie D1 sľubovali Mečiar i Fico

Výstavba autostrád je prehliadkou diletantizmu politikov, ktorí naháňajú témy pre voličov.

Vladimír Mečiar si pri otváraní dialničného úseku pri Ilave zatancoval s nemeckou topmodelkou Claudiou Schifferovou (Zdroj: TASR)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Diaľnica D1, ktorá má prepojiť Bratislavu s Košicami, bola odnepamäti populárnym predvolebným sľubom. Oháňali sa ním Vladimír Mečiar aj Robert Fico. Diaľnica je predsa ľahko uchopiteľný koncept, ktorý si volič dokáže ľahko predstaviť.

Z vysnívanej autostrády, prepájajúcej západ a východ Slovenska, sa stala politická hračka, na ktorú sa míňali miliardy korún a neskôr eur. Náklady sa neustále zvyšovali a termíny predlžovali, čo však politici ospravedlňovali lacnou agitáciou, že ak sa diaľnica postaví, Slovákom zabezpečí blahobyt, pritiahne zahraničných investorov a zmaže regionálne rozdiely.

Déjednotka sa začala stavať počas bývalého režimu v januári roku 1972, keď sa bagre prvý raz zahryzli do zeme na úseku Bratislava – Senec. Ako je možné, že ani po päťdesiatich rokoch stále nie je ukončená?

Nikto nedokáže splniť, čo politici dokážu sľúbiť

Na Slovensku je v prevádzke 840 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ale niektoré kľúčové úseky deprimujú vodičov desaťročia.

Slovensko patrí spolu s Rumunskom k jediným dvom krajinám Európskej únie, ktoré nemajú diaľnicou alebo rýchlostnou cestou prepojené svoje najväčšie metropoly. Donedávna do tejto neslávnej skupiny patrili aj Estónsko a Lotyšsko.

V zásade je hanba, že Bratislava a Košice sa síce prepojili v októbri 2021, ale maďarskou diaľnicou.

Článok nájdete vo februárovom vydaní časopisu INDEX. Výhodne si ho predplaťte. Článok nájdete vo februárovom vydaní časopisu INDEX. Výhodne si ho predplaťte. (zdroj: Hej, Ty!)

Po slovenskom území to tak skoro nebude, pretože úsek D1 Turany – Hubová na severe krajiny sa ešte ani nezačal stavať. Pôvodne sa práce na ňom mali rozbehnúť v roku 2013, ale najskôr to bude až v roku 2026, a pritom pôjde o mimoriadne náročnú časť autostrády.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Cieľom je zachovať rezidenčný charakter mestských centier.


TASR 5 h
Showroom automobilky Tesla v Pekingu.

Čína je po USA druhým najväčším trhom Tesly a v Šanghaji má svoj najväčší výrobný závod.


TASR 7 h

Minister pôdohospodárstva Jozef Bíreš rokoval v Bruseli, zákaz by mal platiť minimálne do októbra.


TASR 7 h
Voči doláru rubeľ oslabil na 83,50.

K proinflačným rizikám prispieva rastúci spotrebiteľský dopyt a oslabujúci rubeľ.


TASR 8 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu