Drahé potraviny nútia množstvo Slovákov, aby sa obzerali v obchodoch po lacnejších alternatívach. Obchodné siete priznávajú, že spotrebitelia nakupujú v menších objemoch, viac obzerajú letáky so zľavami a dávajú prednosť takzvaným privátnym značkám.
Ide o produkty, ktoré sa nachádzajú zvyčajne na nižších pozíciách v regáloch a sú exkluzívne vyrábané pre konkrétny obchodný reťazec pod konkrétnou značkou. Billa má napríklad značku Clever, Tesco značku Tesco Finest, Kaufland zasa K-Classic. Coop Jednota predáva stovky produktov pod privátnou značkou Coop.
V minulosti spotrebitelia zvykli privátne značky vnímať ako menej kvalitné výrobky, ktoré majú nevábny dizajn. Ide o nálepku, ktorej sa úplne nezbavili dodnes. V skutočnosti pritom často ide o identické produkty ako v prípade výrazne drahších variácií, ktoré sú v regáloch na viditeľnejšom mieste.
Stigmu privátnych značiek sa snažia reťazce zmyť silným marketingom a tlakom na štandardy zazmluvnených výrobcov, čím im zabezpečujú kvalitu. Pozreli sme sa na pulty obchodov a zistili cenové rozdiely. Niektoré sú až priepastné.
Čo v článku nájdete:
- Tabuľku s cenami základných potravín privátnej značky a značkového produktu.
- Kde je cenový rozdiel najmenší?
- Aké je zastúpenie privátnych značiek v obchodných reťazcoch?
Drahšie o vyše sto percent
Koncom januára sme navštívili štyri obchodné reťazce v Bratislave – Tesco a Lidl v Lamači, Billu v Karlovej Vsi a Kaufland v Devínskej Novej Vsi. Zostavili sme nákupný kôš desiatich základných potravín - od oleja cez kečup, maslo, jogurt až po polotučné mlieko. Naším cieľom bolo porovnať ceny privátnych potravín s najlacnejšou alternatívou značkového produktu.