SME

Ako vznikajú privátne značky reťazcov a prečo sú také lacné

Podiel privátnych značiek obchodných reťazcov rastie, pre výrobcov to má výhody aj nevýhody.

Privátne značky tvoria čoraz väčšiu časť sortimentu na pultoch slovenských predajní. (Zdroj: Coop Jednota)

Spoločnosť Alfa Bio z Banskej Bystrice je najväčším výrobcom tofu a výrobkov z neho na Slovensku. Produkty predáva pod vlastnou značkou Lunter (podľa priezviska zakladateľa firmy Jána Luntera), ale kúpiť ich možno aj pod privátnou značkou obchodnej siete Lidl.

S reťazcom začali Lunterovci spolupracovať v roku 2014. Medzičasom sa ich produkty okrem Slovenska dostali aj do jeho predajní v zahraničí. Kým v roku 2015 dodali Lidlu necelých stotisíc kusov produktov, v roku 2021 ich už bolo 14,4 milióna.

Aj vďaka tomu tržby firmy Alfa Bio stúpli na rekordných takmer 22 miliónov eur, čo ju radí medzi najväčších výrobcov tofu v Európe.

Aj do prémiového segmentu

Pod privátnymi značkami sa predávajú produkty vyrobené exkluzívne pre obchodný reťazec. Keďže majú jeho logo a značku, zákazník často nedokáže zistiť, kto ich vlastne vyrobil.

Na európskom trhu sa prvé privátne značky objavili v britskej obchodnej sieti Sainsbury’s v 70. rokoch 20. storočia, pod ich rozmach sa podpísal aj francúzsky Carrefour. Na Slovensko ich priniesli zahraničné reťazce, ich veľký boom sa spája práve s Lidlom, pre ktorý predstavujú jadro sortimentu v predajni.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9GVX na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Inflácia

Ilustračné foto.

K poklesu inflácie v máji prispelo najmä spomalenie rastu cien služieb.


TASR

Ministerstvo obchodu ukázalo aj spomalenie rastu spotrebiteľských výdavkov.


TASR
Súvisiace témy: Obchod a nakupovanie, Lidl, Potraviny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Znižovanie počtu zamestnancov očakáva vyše štvrtina spoločností.


TASR 1

Tretím najhorším emitentom bol koncern Samsung Electronics.


TASR
Ilustračn foto.

Zákazníci môžu výrobok vrátiť v obchodnom dome.


SITA 3
Ilustračná fotografia.

Šetriť si peniaze má problém 56 percent, pri bezdetných pároch je to 45 percent.


TASR 7
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu