Spoločnosť Alfa Bio z Banskej Bystrice je najväčším výrobcom tofu a výrobkov z neho na Slovensku. Produkty predáva pod vlastnou značkou Lunter (podľa priezviska zakladateľa firmy Jána Luntera), ale kúpiť ich možno aj pod privátnou značkou obchodnej siete Lidl.
S reťazcom začali Lunterovci spolupracovať v roku 2014. Medzičasom sa ich produkty okrem Slovenska dostali aj do jeho predajní v zahraničí. Kým v roku 2015 dodali Lidlu necelých stotisíc kusov produktov, v roku 2021 ich už bolo 14,4 milióna.
Aj vďaka tomu tržby firmy Alfa Bio stúpli na rekordných takmer 22 miliónov eur, čo ju radí medzi najväčších výrobcov tofu v Európe.
Čo sa v článku dočítate:
- Kde vznikli privátne značky a kedy prišli na Slovensku?
- Ako sa vyrábajú produkty privátnej značky?
- Čím je ich produkcia výhodná pre obchodné reťazce a pre výrobcov?
- Ako je možné, že produkty privátnych značiek sú lacnejšie aj o polovicu?
Aj do prémiového segmentu
Pod privátnymi značkami sa predávajú produkty vyrobené exkluzívne pre obchodný reťazec. Keďže majú jeho logo a značku, zákazník často nedokáže zistiť, kto ich vlastne vyrobil.
Na európskom trhu sa prvé privátne značky objavili v britskej obchodnej sieti Sainsbury’s v 70. rokoch 20. storočia, pod ich rozmach sa podpísal aj francúzsky Carrefour. Na Slovensko ich priniesli zahraničné reťazce, ich veľký boom sa spája práve s Lidlom, pre ktorý predstavujú jadro sortimentu v predajni.