Vyhľadávač google sa v priebehu uplynulých dvoch desaťročí stal vstupnou bránou do sveta internetu. V hovorovej reči sa slovíčko „gúgliť“ stalo synonymom pre vyhľadávanie informácií v online priestore.
Google, za ktorým stojí spoločnosť Alphabet, má na Slovensku 97-percentný podiel na trhu s vyhľadávaním (vo svete je to 93 percent). Každú sekundu spracuje stotisíc príkazov a keďže poskytuje relevantné výsledky, používatelia nemajú dôvod odchádzať ku konkurencii.
Akékoľvek snahy o narušenie dominancie dokázal google v minulosti s ľahkosťou prekonávať. Až donedávna. Vlani v centrále Googlu zavládla panika, vedenie spustilo „červený kód“. Dôvodom bol nový chatbot ChatGPT od výskumnej organizácie OpenAI. Podľa dohody s Microsoftom sa má integrovať do jeho vyhľadávača bing.
Google si uvedomuje, že ide o prielom v technológii a ak ho nezachytí, môže skončiť ako fínska Nokia, ktorá síce spustila biznis s mobilnými telefónmi, ale potom ju prevalcoval iPhone a Android.
Pri zrode OpenAI stál mimochodom slovenský IT špecialista Andrej Karpathy, ktorý po odchode z Open AI v roku 2017 prešiel do automobilky Tesla. Až do minulého roka viedol divíziu umelej inteligencie, ktorá stála za autonómnou funkciou Autopilot. Pred pár dňami Kaarpathy ohlásil, že sa vracia do Open AI.
Kto je nepriateľom googlu
Microsoft investoval do vývoja ChatGPT desať miliárd dolárov. Výsledkom je umelá inteligencia (AI), ktorá produkuje zmysluplné odpovede na otázky používateľov. Veľmi dobre funguje aj v slovenčine. Keď ChatGPT testovali v USA, odpovede postačili na to, aby AI zložila skúšky na právnickej univerzite.