Autor je analytik Stredoeurópskeho inštitútu ázijských štúdií.
Pandémia koronavírusu mala výrazný vplyv na obchod medzi Európou a Čínou. Viedla k zatvorených továrňam, množstvu lodí kotviacich pri čínskom pobreží, úplnému zastaveniu rozvíjajúceho sa obchodu po železnici.
Politici si uvedomili závislosť Európy od kritických dodávok zdravotníckeho materiálu, čo viedlo k snahe o presun dodávateľských sietí mimo Čínu a zníženie celkovej závislosti na jej dovozoch a vývozoch.
Na pozadí týchto udalostí sa udiala výrazná štrukturálna zmena vo svetovom obchode, ktorá zostala takmer nepovšimnutá napriek tomu, že na Slovensko výrazne dopadá.

Čína potichu zvyšuje svoj podiel na svetovom trhu s automobilmi, a vytláča z neho predovšetkým Nemecko, na ktorého výkone je slovenský automobilový priemysel bytostne závislý. V uplynulých dvoch rokoch čínske exporty áut výrazne narástli a na konci roku 2022 predbehli tie nemecké.