Obchodná sieť Pepco je lídrom v segmente textilných diskontov. Na Slovensku má 139 predajní a chce ďalej expandovať.
Jej tržby kontinuálne rastú, vlani presiahli 126 miliónov eur. Zdá sa, že aj covidová pandémia mala na jej biznis napokon len obmedzený negatívny dosah.
Reťazec oslovuje predovšetkým ženy s deťmi, ktoré hľadajú lacné produkty v cene niekoľkých eur. Jeho biznis model narúša subjektívne vnímanie inflácie, keďže sa mu darí udržiavať ceny na nízkych úrovniach.
„Textil je sortiment, pri ktorom vieme vyššie náklady na isté obdobie absorbovať ukrojením marží. Samozrejme, robíme to s víziou, že o pol roka sa niektoré faktory, ktoré tlačia na zdražovanie, vrátia do zabehnutých koľají,“ vysvetľuje v rozhovore pre INDEX manažér Pepca pre Slovensko a Česko Milan DRAHOŠ.
Čo sa v rozhovore dočítate:
- Ako sa vplyv inflácie premietol do spotrebného správania zákazníkov?
- Ako je možné udržiavať ceny textilu na takých nízkych úrovniach?
- Odkiaľ dovážajú tovar a ako funguje logistika na jednotlivé trhy?
- Kto je typický zákazník Pepca a čo v obchode najčastejšie nakupuje?
- Prečo patrí Bratislava skôr k slabším trhom?
Pepcu plynulo rastú tržby, ale vlani ste zažili pomerne výrazný, 15-percentný prepad zisku. Čo sa stalo?
Tržby nám rastú, pretože otvárame nové predajne. Pokles zisku súvisel s tým, že sme v decembri 2021 mali pre pandémiu zatvorené obchody (Pepco má finančný rok od októbra do septembra nasledujúceho roka – pozn. red.).
Ostali nám fixné náklady, teda nájom, prevádzkové náklady a mzdy, ale prišli sme o najlepší mesiac v roku, v ktorom sa generujú väčšie zisky. Nesplnili sme síce finančný plán, no spôsobil to faktor, ktorý sme nevedeli ovplyvniť.
Vyššie náklady dokážeme istý čas absorbovať
Podpisuje sa pod pokles ziskovosti už aj inflácia a s ňou súvisiaca zmena spotrebiteľského správania?
V prostredí, keď sa zdražuje všetko, pociťujeme nižšiu frekvenciu nákupov. Ľudia majú v nákupných košíkoch menej položiek.
Poviem to na príklade. Nedávno bol Valentín. Zákazníci pri tejto príležitosti nakupujú napríklad sviečky a iné dekorácie. V minulosti mali v košíku päť položiek, tento rok len tri.
Zákazníci sa viac zameriavajú na nákup toho, čo nevyhnutne potrebujú, prípadne sa snažia zmestiť do svojho rozpočtu. Podobné správanie vidieť aj v susedných krajinách, kde Pepco pôsobí, netýka sa to len Slovenska.
Takže ľudia šetria.
Áno, začalo sa to prejavovať aj v rozdielnosti tržieb v jednotlivých týždňoch. Oproti minulosti sa prehĺbil rozdiel v tržbách v týždňoch okolo 10. až 15. v mesiaci, keď ľudia dostávajú výplatu.
Akému sortimentu sa vo vašich predajniach najviac darí?
Silným pilierom je detské oblečenie, bytové dekorácie a doplnky. Významný je aj sortiment dámskeho oblečenia a hračiek. Pánske odevy skôr dopĺňajú ponuku pre celú rodinu. Tomuto rozdeleniu je prispôsobená aj predajná plocha.
Typicky k nám prichádza žena, ktorá v prvom rade nakupuje pre dieťa, potom pre seba, pre svoju domácnosť a nakoniec pre muža. Keď má nakúpené pre dieťa, kúpi si niečo aj pre seba. Napríklad sviečku, tričko. Je to pre ňu ako darček za dobrú cenu, ktorý neohrozí jej rozpočet.
Takisto ste v uplynulých mesiacoch zvyšovali ceny?