Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily zostáva naďalej veľkou témou centier zdieľaných a podnikových služieb na Slovensku. Tie nové posily lovia nielen medzi cudzincami, ale aj Slovákmi so zahraničnými pracovnými skúsenosťami. Zatiaľ čo mnohí z nich uvažovali o návrate späť na Slovensko už pred vypuknutím pandémie koronavírusu, tá tento trend urýchlila.
„Mnohé spoločnosti hovoria, že z dôvodu prílevu Slovákov so zahraničnými skúsenosťami a zručnosťami dokonca prestali najímať zahraničných pracovníkov,“ hovorí Gabriel Galgóci, predseda organizácie Business Service Center Forum – BSCF pri Americkej obchodnej komore na Slovensku (AmCham). Dodáva, že v nich zostávajú pracovať aj po pandemických rokoch. „Už si tu našli svoje miesto.“
Ak si jednotlivé pozície nevyžadujú špeciálne odborné znalosti alebo zručnosti, ktorými odborníci na Slovensku nedisponujú, centrá zdieľaných a podnikových služieb radšej siahajú po Slovákoch.
„Zahraničných pracovníkov najímame len vtedy, ak nenájdeme kvalifikovaného odborníka na Slovensku, pretože z ekonomického hľadiska nie je dôvod siahať po cudzincoch, ak to nie je nevyhnutné,“ hovorí Christian Schulz, prezident spoločnosti Henkel Slovensko a riaditeľ Global Business Solutions+ Bratislava a GBS+ Cairo.
Prečo sa vracajú
Podľa skúseností centier zdieľaných a podnikových služieb sa Slováci vracajú naspäť na Slovensko predovšetkým z osobných dôvodov, a nie z dôvodu pracovných ponúk.
„Jednoducho sem prídu a u nás nájdu príležitosť (sa zamestnať),“ hovorí Lucia Gogová, Slovakia HR operations Leader & Strategic HR partner v IBM na Slovensku. V IBM pri príchode nových zamestnancov sledujú, kto bol ich posledným zamestnávateľom. Slováci vracajúci sa zo zahraničia počas pandémie predstavovali približne sedem percent nových zamestnancov.