Stretávame sa v reštaurácii, objednávame si kofolu a coca-colu. V ponuke majú len jedinú slovenskú minerálku, Rajec.
„Gastro je dnes zabetónované veľkými hráčmi,“ hovorí Tomáš Špes, obchodný a marketingový riaditeľ rodinnej firmy Limo Špes zo Starej Ľubovne.

Limo Špes plní a predáva minerálky Ľubovnianka a Sulinka, ktoré sú známe najmä na východnom Slovensku. Firma sa pokúšala expandovať aj v zahraničí, ale neúspešne.
Napríklad pri vstupe do Česka narazila na tamojšieho lídra trhu Mattoni, s ktorým sa dostala do súdneho sporu.
„České súdy zastavili predaj našej vody a hoci sme spor po dvoch rokoch vyhrali, spolupráca s odberateľmi sa už neobnovila, takže boj o trh sme prehrali,“ spomína Tomáš ŠPES v rozhovore pre INDEX.
V rozhovore sa dozviete:
- Ako dlho trvá príprava výroby z nového minerálneho prameňa?
- Ako sa neznáma minerálka dostane do supermarketov?
- Prečo je ťažké slovenskú minerálku predať reštauráciám?
- Prečo sa minerálky neoplatí vyvážať do arabských krajín?
- Pijú Slováci radšej minerálku s bublinkami alebo bez nej?
Máte v rodine dlhšiu tradíciu vo výrobe minerálok?
V podstate áno. Môj dedo za socializmu pracoval v sodovkárni v Starej Ľubovni. Tesne pred Nežnou revolúciou bola výroba sódoviek a malinoviek presunutá do pivovaru Šariš, a tak si dedo našiel inú prácu.
Po roku 1989 začal môj otec podnikať v stavebníctve v Bratislave. Nevydržal pri tom dlho a vrátil sa do Starej Ľubovne. Spojil sa so svojím otcom a bratom a keďže sa vyznali v sodovkárskom biznise a mali kontakty, pustili sa do toho.
Zo starých strojov, ktoré poskupovali po celej republike, poskladali výrobnú linku na limonády. Sirupy spočiatku kupovali, ale po pár rokoch začali variť vlastné.
Obchodné reťazce nás vycvičili
Ako sa od limonád dostali k minerálkam?
Koncom 90. rokov začali na Slovensko prichádzať zahraničné obchodné reťazce. Tlačili na cenu, preferovali veľkých dodávateľov a predávali produkty s umelými sladidlami. Ľudia to vtedy kupovali ako pomätení.
My sme nedokázali konkurovať cenou, objemom ani balením, pretože sme plnili limonády do skla. Skúšali sme aj dvojlitrové plastové fľaše, ale ekonomicky to nefungovalo.
Medzitým si otec všimol, že na Západe rastie popularita minerálok, lebo boli zdravé. Vedel, že v Ľubovnianskych kúpeľoch je dobrý prameň.