Sektor centier zdieľaných a podnikových služieb za posledných viac ako 20 rokov vyrástol na tretí najsilnejší pilier slovenskej ekonomiky. Za toto obdobie sa tomuto sektoru podarilo zbaviť mýtov, napríklad, že sú len call centrami, aj keď niekedy sa len ťažko vysvetľuje, akým činnostiam sa venujú.
„Tým, že tento sektor zamestnáva približne 40-tisíc ľudí, máme 40-tisíc ambasádorov, ktorí vysvetľujú svojim známym a rodine, čo vlastne robíme. A je toho oveľa viac, než len volanie zákazníkom,“ hovorí Ivan Tomko, podpredseda Fóra centier podnikových služieb (BSCF) pri Americkej obchodnej komore (AmCham).
Poskytujú profesionálne služby, ako napríklad finančné a IT služby, čím pomáhajú materským spoločnostiam rásť. Nárast manažérskych pozícií v týchto centrách na Slovensku z 9 na 11 percent v roku 2022 je dôkazom toho, že priťahujú sofistikovanejšie pracovné miesta a projekty.
„Nesú zodpovednosť nielen za Slovensko, ale aj za väčší región a dokonca preberajú aj globálne role,“ hovorí Tomko. Ako zjednodušený príklad uvádza účtovníka, ktorý má na starosti zaúčtovanie všetkých faktúr danej spoločnosti na svete v celkovej výške desiatok miliónov dolárov.
The Slovak Spectator sa s Tomkom porozprával o dopadoch pandémie Covid-19 na sektor, novej vlne digitalizácie a automatizácie, ako aj o možnom využití chatbota ChatGPT v reálnom svete biznisu.
Aký vplyv mala či ešte má pandémia Covid-19 na sektor podnikových služieb na Slovensku?
Pandémia ako taká mala minimálny vplyv na produktivitu alebo fungovanie práce v našom sektore. Keďže máme organizácie, ktoré navzájom spolupracujú online po celom svete, tak sme v zásade veľmi plynulo vedeli prejsť na model práce z domu.
Chvíľu sme hľadali tie najlepšie modely, ako udržať angažovanosť zamestnancov, ale inak mala pandémia a práca z domu skôr pozitívny vplyv na produktivitu. Na druhej strane, práca z domu mala negatívny vplyv na kreativitu a vzťahy. Tieto sa lepšie budujú na pracovisku za fyzickej prítomnosti zamestnancov.
Líšil sa vplyv pandémie na Slovensku v porovnaní so zahraničím?
O tomto nemám konkrétne informácie, ale nemyslím si, že by sa tento sektor v zahraničí zachoval inak. Ani zahraničné sesterské spoločnosti našich členských organizácií nehlásili žiadne rozdiely.
Po tom, ako sa protipandemické opatrenia uvoľnili, centrá skôr riešia to, ako ľudí inšpirovať k návratu do kancelárií, aby sme zachovali kreativitu a kultúru, ktoré sa na pracovisku vytvárajú. Organizácie používajú na to rôzne prístupy.
Prečo je vo vašom sektore takou výzvou dostať ľudí späť do kancelárie?