BRATISLAVA. Strana SaS vyzýva dočasne povereného premiéra Eduarda Hegera, aby jasne prezentoval postoj Slovenska k zákazu predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035.
Sulíkovci ho žiadajú, aby sme sa pridali k skupine štátov, ktoré sa postavili proti tejto zmene.
Ako na tlačovej besede uviedol predseda SaS a bývalý minister hospodárstva Richard Sulík, zákaz je problematický a škodlivý obzvlášť pre Slovensko, ktoré je automobilovou veľmocou.

Konečné slovo o zákaze mala mať Európska rada, tá však aktuálne rozhodnutie odložila na neurčito.
„To je nateraz dobrá správa, lebo zákaz úplne všetkých áut so spaľovacími motormi by bolo nešťastné a nedomyslené," zhodnotil Sulík. Je pritom podľa neho úplne absurdné, že poverený premiér ako aj zodpovední ministri o tejto téme mlčia. Problémom je pritom nielen stále vysoká cena elektromobilov, ale aj nedostatočná infraštruktúra a nedostatok elektrickej energie.
Ako doplnil poslanec za SaS Ján Oravec, svet má problémy so životným prostredím, je však podľa neho nutné hľadať riešenia, ktoré nie sú radikálne a nedomyslené.
„Nikto z nás nie je proti elektromobilite, naopak, sme za vytváranie motivačného prostredia pre jej rozvoj, ale sme proti úplnému zákazu spaľovacích motorov," skonštatoval. Dočasne povereného ministra životného prostredia Jána Budaja chcú preto liberáli zaviazať, aby sa na najbližšom rokovaní Európskej rady postavil proti zákazu.

SaS v tejto súvislosti kritizovala aj postoj aktuálneho vedenia rezortu hospodárstva k možnému príchodu investícií z tejto oblasti. Slovensko bolo podľa bývalého štátneho tajomníka Karola Galeka v hre o baterkáreň koncernu Volkswagen.
Podľa jeho slov ju odpísal dočasne poverený minister hospodárstva Karol Hirman svojimi vyjadreniami a nezáujmom.
Poverený predseda vlády Heger svojmu bývalému koaličnému partnerovi odkázal, že sa v záujme zbierania lacných politických bodov znížil na úroveň Roberta Fica. Skonštatoval, že zdroje ropy sú obmedzené a čelíme vážnym klimatickým problémom.
„S týmito faktami, podloženými množstvom vedeckých výskumov, sa s priateľmi z SaS snáď zhodneme," zhodnotil. Zároveň zdôraznil, že na ukončení výroby vozidiel s naftovým a benzínovým motorom v roku 2035 sa dohodla európska rodina.
„Mimochodom, rezort pod vedením Richarda Sulíka s návrhom súhlasil a poskytol podporné stanovisko," pripomenul ďalej liberálom. Aktuálnou témou podľa Hegera je, aké motory budeme môcť vyrábať aj po roku 2035.
„Určite nie je našim záujmom sa viazať výhradne na elektromobilitu," skonštatoval. Ako automobilová veľmoc sa podľa Hegera budeme tvrdo zasadzovať, aby sa ľudia na Slovensku a automobilový priemysel posúvali vpred a nezaspali dobu. „V Bruseli je náš hlas počuť a názory sú rešpektované," uzavrel.
Ministerstvo hospodárstva potvrdilo, že sa aktuálne tvorí pomerne silná skupina významných štátov Európskej únie, ktorá navrhovaný zákaz od roku 2035 spochybňuje a Slovensko bude určite patriť k aktívnym účastníkom tejto skupiny. Tento postoj rezort avizoval už po jednom z rokovaní prostredníctvom štátneho tajomníka Petra Šveca. „Toto asi ušlo pozornosti pána Sulíka a strany SaS, ktorá sa doteraz tejto téme vôbec nevenovala,“ upozornil dočasne poverený minister hospodárstva Karel Hirman.