BRATISLAVA. V roku 1990 sa niektoré obce v Bardejovskom okrese dohodli na vytvorení spoločného úradu, ktorý bude riešiť ich vybranú agendu. Dnes obsluhuje Bardejovská úradovňa viac ako 80 obcí, niektoré aj mimo okresu. Rieši napríklad stavebné povolenia, personalistiku, účtovníctvo či agendu spojenú so životným prostredím.
„Potreba vzniku vzišla od obcí,“ povedala počas septembrovej výročnej konferencie organizovanej Fórom centier podnikových služieb Zuzana Germanová, bývalá starostka obce Richvald a vtedajšia predstaviteľka úradovne. Starostovia menších obcí často nemajú kapacitu venovať sa všetkým administratívnym procesom, preto sa rozhodli spojiť svoje sily a presunúť časť agendy na jeden spoločný úrad. „Je záhadou, že úradovne nie sú samozrejmosťou pre celé Slovensko.“
S podobným projektom sa momentálne snaží uspieť aj Bratislava. Cieľom Mestských zdieľaných služieb je odbremeniť jej mestské organizácie a inštitúcie od agendy, ktorá nemá nič spoločné s ich hlavnou činnosťou. Následne by sa mala zlepšiť kvalita poskytovaných služieb a okresať náklady.
Svoje kroky a prípadné problémy mesto konzultuje s predstaviteľmi miestnych biznis centier, ktoré sú členmi Business Service Center Forum (BSCF), stavovskej organizácie pôsobiacej pod Americkou obchodnou komorou na Slovensku.
„Koncept zdieľaných služieb v podnikateľskom prostredí funguje výborne všade vo svete, nie je dôvod, aby nefungoval aj na strane verejnej správy,“ povedal Peter Rusiňák, koordinátor BSCF.
Testovanie už tento rok
V rámci prípravy projektu podniklo mesto Bratislava už prvé kroky. Do leta 2022 bežal audit s cieľom identifikovať oblasti, v ktorých sa organizácie trápia najviac. Výsledky podľa riaditeľa magistrátu Ctibora Košťála poukázali najmä na IT, verejné obstarávania a právne služby.
Na magistráte následne vzniklo nové oddelenie Útvar zdieľaných služieb, ktoré sa projektom zaoberá a momentálne pracuje na spustení pilotného testovania v druhej polovici roka 2023. Počas tejto fázy sa vytvoria základy pre zdieľané služby poskytované mestom a nastavia základné štandardy. V pláne je aj postupné rozširovanie testovaných služieb na ďalšie organizácie či okruhu testovaných služieb.
„Momentálnym cieľom mestských zdieľaných služieb je poskytovať podporu v ôsmich oblastiach podporných činností všetkým príspevkovým a rozpočtovým organizáciám mesta,“ povedala hovorkyňa Bratislavy Dagmar Schmucková. Od roku 2026 by malo byť navyše v plnej prevádzke Centrum mestských zdieľaných služieb, ktoré bude tieto činnosti zastrešovať.
Pri riešení problémov sa projektový tím môže obrátiť na biznis centrá. Spolupráca prebieha na základe memoranda z marca 2022, najmä formou ad hoc konzultácií. Členovia BSCF posudzujú návrhy mesta v jednotlivých fázach prípravy centra, konzultujú procesy a prezentujú svoje skúsenosti z praxe zdieľaných služieb v témach ako organizácia centra, jeho procesné riadenie, manažment kvality či manažment vzťahov s klientmi.
„Pripravili sme aj viaceré semináre a menšie podujatia pre zamestnancov projektového tímu mesta a mestských organizácií vrátane návštev našich členských spoločností, s cieľom bližšie predstaviť koncept zdieľaných služieb,“ povedal Rusiňák.