SME

Ako dostať ľudí na bicykle? Trnava ukazuje, že nejde len o nové cyklocesty

Separované cyklocesty sa stavajú málo, samosprávy sú závislé od dotácií a eurofondov.

Cyklocesta v Trnave.Cyklocesta v Trnave. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Krátko predpoludním v pracovný deň v Trnave veľa cyklistov nevidíme. Stretávame zväčša starších ľudí, lebo mladší sú v práci či v škole. Vidíme však pomerne veľa cyklociest, elektrických a zdieľaných bicyklov či stojanov na zaparkovanie dvojkolesových dopravných prostriedkov.

O to pri podpore cyklodopravy v mestách vlastne ide. Vytvoriť priestor, kde sa cyklisti môžu bezpečne pohybovať, kde si bicykel požičať a kde ho odstaviť. Ľudia si potom začnú uvedomovať, že bicyklom sa do práce zo sídliska do centra dostanú za 15 minút. Je to síce o pár minút viac, než keby jazdili autom, ale vyhnú sa problémom s hľadaním a platením parkovania.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Mestá vyháňajú autá z centra. Parkovanie zdražie v Košiciach, Trenčíne aj Mikuláši Čítajte 

Na toto "poštuchovanie" stavila Trnava pri budovaní cyklistickej infraštruktúry pred niekoľkými rokmi pod vedením primátora a cyklonadšenca Petra Bročku. K tomu pridala obmedzovanie motoristov a výsledok sa dostavil. Počet cyklistov v meste výrazne rastie.

"Podľa údajov z elektronických sčítačov vlani jazdilo na bicykloch o 18 percent viac ľudí než v roku 2021," vyratúva expert na cyklodopravu z trnavského mestského úradu Peter Rozsár.

Motivovať aj demotivovať treba systematicky

Ako jedna z motivácií v Trnave zafungoval prenájom mestských bicyklov za 30 eur na jeden rok. "Je o ne veľký záujem," hovorí Rozsár s tým, že k súčasným 170 bicyklom chcú v tomto roku pridať ďalších 250.

Záujem vidíme na vlastné oči. Počas nášho rozhovoru za cykloexpertom mieri obyvateľka mesta a pýta sa ho, kedy prídu ďalšie bicykle.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem prenájmu mestských bicyklov pritom v Trnave funguje aj komerčný bikesharing. V systéme je 129 elektrobicyklov.

V súčasnosti majú v Trnave dvadsať kilometrov segregovaných cyklotrás, na ktorých sa cyklisti nestretávajú s autami. Z nich 2,4 kilometra postavili vlani a na stole majú projekty na ďalších 3,5 kilometra takýchto cyklociest.

V centre mesta nie sú oddelené cyklotrasy nutnosťou, hovorí Rozsár. Nielenže sa tam ťažko budujú, ale podľa neho postačia normálne cesty so zníženou rýchlosťou pre autá, so spomaľovačmi alebo cyklopruhmi.

Ani cyklocesty spoločné s chodníkmi pre chodcov podľa Rozsára nie sú ideálne. Preto niektoré z nich už zrušili. V časti starého mesta musia dokonca cyklisti zosadnúť z bicykla. Chodci majú v pešej zóne skrátka prednosť.

SkryťVypnúť reklamu

V holandskom Utrechte, ktorý je počtom obyvateľov porovnateľný s Bratislavou, začali pozitívne motivovať cyklistov už pred pol storočím. Presvedčiť ľudí, aby presadli z auta na bicykel, dokázali nielen kvalitnou cykloinfraštruktúrou, ale aj drahým parkovaním v centre mesta (4,50 eura za hodinu).

Ako pre INDEX hovorí poradca utrechtskej radnice pre dopravu Herbert Tiemens, každý deň je v centre 120-tisíc cyklistov.

Dátové peklo

Celkovo je cyklotrás na Slovensku stále málo a nové vznikajú len pomaly. Často majú formu pruhov alebo cyklopiktokoridorov na kraji cesty, po ktorej jazdia autá. Na cyklistickú infraštruktúru sa teda nezriedka len hrajú. Samostatných cyklociest, ktoré sú od vozovky oddelené bariérami, je minimum.

Zohnať presné dáta je pritom veľmi ťažké. Už len preto, že mestá a štátne úrady majú chaos v pomenovaní jednotlivých kategórií cyklociest. Navyše, údaje sa systematicky nezbierajú.

SkryťVypnúť reklamu

Zrejme najaktuálnejšie oficiálne informácie sú ku koncu roka 2021, obsahuje ich vlaňajšia správa Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) o podpore cyklodopravy na Slovensku.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C9QF3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  2. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  3. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  4. Ľuboš Fellner otvorene
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  2. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  3. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  4. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  5. Ľuboš Fellner otvorene
  6. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  7. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  8. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 25 131
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 24 686
  3. Ľuboš Fellner otvorene 7 644
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 213
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 897
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 656
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 276
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky 3 085
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Donald Trump.

Polročné výkazy by ušetrili firmám peniaze.


TASR
Zásah záchranárov v zaplavenom meste Arques.

Skutočné náklady extrémnych udalostí presahujú ich okamžité účinky.


TASR
Americký minister financií Scott Bessent a prezident Donald Trump.

Američanov nútil konať zákon o národnej bezpečnosti.


TASR 1
Jensen Huang, šéf spoločnosti Nvidia.

Vyšetrovanie sa sústredilo na kúpu izraelskej spoločnosti Mellanox Technologies.


TASR 1
  1. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  2. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  4. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  5. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  6. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  7. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  8. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 90 374
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 995
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 17 283
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 284
  5. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 589
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 430
  7. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 259
  8. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 6 256
  1. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  2. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  4. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  5. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  6. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  7. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  8. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
SkryťZatvoriť reklamu