SME

Čo príde po uhlí alebo definitívny koniec baníkov na Hornej Nitre

Posledná tona uhlia sa v Novákoch vyťaží v decembri tohto roka.

V súčasnosti funguje už len posledná z hornonitrianskych baní- baňa Nováky. (Zdroj: SME - Marko Erd)

Keď do hornonitrianskych baní pred vyše sto rokmi sfárali prví baníci, šlo o prestížne a nadštandardne platené povolanie s rôznymi benefitmi.

Odvtedy sa ich v podzemí v baniach Nováky, Handlová a Cigeľ vystriedalo 350-tisíc. Celkovo vyťažili viac ako 230 miliónov ton hnedého uhlia.

V decembri sa tristo metrov hlbokou šachtou do chodbičiek dlhších ako pražské metro spustia poslední baníci.

Vláda Petra Pellegriniho (Smer, dnes Hlas) v roku 2018 rozhodla, že štát prestane cez faktúry spotrebiteľov dotovať výrobu elektriny a tepla z domáceho hnedého uhlia, ročne išlo o sto miliónov eur. Jeho ťažba sa tak stala nerentabilnou.

Zmena čaká nielen zamestnancov ťažobnej spoločnosti Hornonitrianske bane Prievidza, ale aj celý región hornej Nitry, z ktorého za posledných dvadsať rokov odišlo za lepšie platenou prácou viac ako desaťtisíc ľudí.

Desiatky kilometrov chodieb

Zo sústavy baní na hornej Nitre v súčasnosti funguje už len tá v Novákoch. „Pracuje sa nepretržite na tri zmeny. Kto by zmeškal fáranie mužstva do bane, môže prísť už iba s technikmi,“ vysvetľuje projektový manažér Hornonitrianskych baní Karsten Ivan.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Posledných niečo cez tisíc baníkov sa do podzemia spúšťa v železnej klietke, ktorá jednou zo šiestich šácht presviští rýchlosťou šesť až osem metrov za sekundu. Skutočné fáranie sa však začína až o kilometre ďalej.

Banícke chodby si treba predstaviť ako strom s hlavnými nosnými vetvami, rozdelenými do menších odnoží. „Je to obrovský podzemný kolos s veľkosťou sedemdesiat štvorcových kilometrov,“ vyratúva Karsten Ivan.

Uhlie sa na povrch dostáva ťažnou šachtou v dvoch desaťtonových nádobách zavesených na lane. Z nich sa vysype do zásobníka a následne putuje do drviarne.

„Ak je možnosť, rovno ho nakladáme do vagónov postavených na trati vedúcej priamo do nováckej elektrárne,“ opisuje Ivan a ukazuje na koľajnice vedúce areálom bane.

Likvidácia je definitívna

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9PEU na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Prijatý zákon ponúka možnosť predĺženia životnosti ďalších reaktorov.


TASR
Denisa Saková

Ministri obchodu členských štátov EÚ zasadali v Bruseli.


TASR 3
Ilustračné foto.

Spoločnosť dodala zákazníkom v apríli 45 dopravných lietadiel.


TASR
Ilustračné foto.

Pôjde o investíciu v hodnote 248 miliónov eur.


SITA
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu