V okolí Bratislavy sú cesty a diaľnice preplnené autami. Nový obchvat hlavného mesta je zaťažený pomerne slabo aj preto, že mu chýba dôležitá križovatka s diaľnicou D1.
Alternatívou k autám mali byť vlaky, ale grafikon na tento rok mnohých ľudí odradil. Ubudlo napríklad zrýchlených vlakov zastavujúcich v satelitných mestách a obciach, najmä v smere z Galanty.

Napriek tomu to Železnice SR (ŽSR) a Bratislavský samosprávny kraj s koľajovou dopravou nevzdávajú. Z Pezinka a zo Záhoria do Bratislavy plánujú dve nové trate. Ich zámer podporuje ministerstvo dopravy, ktoré s nimi podpísalo memorandum o spolupráci.
„Uvítam iniciatívy aj z iných krajov,“ povedal poverený minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
Na druhej strane nejde o nový nápad. Navyše, nové železničné trate v okolí Bratislavy už v minulosti posudzovali analytici a ich výstavbu v dohľadom čase neodporúčali.
V článku sa dozviete:
- Kadiaľ by mali viesť nové trate?
- Prečo župa preferuje vlaky pred autobusmi?
- Kedy by sa malo začať stavať?
- Koľko by nové trate mohli stáť?
- Kto by mohol nové železnice financovať?
Kadiaľ by mali viesť nové trate
Podľa tendra na štúdiu uskutočniteľnosti má jedna nová trať viesť z bratislavského Lamača cez Záhorskú Bystricu a Stupavu do Lozorna. Druhá trať má spojiť bratislavské Vajnory s Pezinkom cez Slovenský a Chorvátsky Grob.