Koncom februára našu čitateľku Máriu (celé meno máme v redakcii) telefonicky kontaktoval jej dlhoročný dodávateľ plynu, teda Slovenský plynárenský priemysel (SPP). Ročne od neho odoberá tri megawatthodiny plynu pre svoj dom v Beladiciach v okrese Zlaté Moravce.
SPP jej ponúkol doplnkovú službu s názvom Uhlíková stopka. Ak si mesačne priplatí pár eur, získa poradenstvo v otázkach znižovania spotreby energie a fosílnych palív. Presnejšie, personalizované tipy, ako ušetriť desiatky eur na faktúrach.
Mária nechápala, prečo by takúto službu mala využívať a platiť za ňu istý mesačný paušál. Navyše, v posledných rokoch do energetickej efektívnosti svojho domu investovala nemalú sumu. Vymenila okná, zateplila strechu a má nový plynový kotol, ktorý sám reguluje vykurovanie podľa teploty v interiéri.

Uzatvorenie zmluvy na uhlíkovú stopku preto odmietla. „Pripadalo mi to ako snaha využiť súčasnú situáciu a obavy ľudí z vysokých účtov za energie,“ dodáva.
Telefonáty alebo listy od dodávateľov energie s ponukou doplnkových služieb zažívajú zákazníci pravidelne. Pribúda pritom prípadov, keď uzavrú zmluvu aj bez toho, aby si boli úplne istí, na čo sa zaväzujú.
Čo sa v článku dočítate:
- Kedy sa ponúkanie služby po telefóne dá považovať za nekalú praktiku?
- Ako SPP zdôvodňuje cenu svojej doplnkovej služby?
- Oplatí sa platiť viac za zelenú elektrinu?
- Čo si všímať pri podpise zmluvy na doplnkovú službu?
Uzavreli zmluvu, nevedeli na čo
Prípadnú skúsenosť s obdobným telefonátom zisťovala Mária u svojej 74-ročnej matky. Obávala sa, že by ponuku po telefóne nesprávne pochopila a zaviazala sa k mesačným poplatkom: „Starších ľudí môže takéto niečo zmiasť, ak na prvú nepochopia, že ide o doplnok k zmluve.“
Pomerne časté nepochopenie Uhlíkovej stopky, a to najmä staršími zákazníkmi plynárenskej firmy, eviduje aj Úrad pre reguláciou sieťových odvetví (ÚRSO). So sťažnosťou na formu uzatvárania zmluvy sa naň v posledných týždňoch obrátili desiatky ľudí.