Keď Európska komisia v lete 2021 predstavila balík opatrení Fit for 55, ktorým chcela zreálniť dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2050, viaceré návrhy sa zdali až príliš ambiciózne.
Fit for 55 neobsahoval len koniec bezplatných emisných povoleniek pre lietadlá a lode či rozšírenie systému ich nákupu o osobnú dopravu a budovy, ale aj zavedenie uhlíkového cla na tovary prichádzajúce do Európskej únie z tretích krajín.
Zmeny sa však napokon stávajú realitou, koncom apríla ich odsúhlasili aj ministri pôdohospodárstva členských krajín EÚ. S výnimkou Poľska a Maďarska, ktoré hlasovali proti, a Belgicka a Bulharska, ktoré sa zdržali. Uhlíkové clo tak bude súčasťou európskeho trhu už túto jeseň.

Čo uhlíkové clo znamená, kto ho bude platiť a do akej miery sa môže prejaviť na konečných cenách výrobkov? INDEX pripravil odpovede na najdôležitejšie otázky.