SME

Branisko treba rozšíriť, tvrdí NDS. Kedy začnú stavať druhú rúru tunela?

Rýchlosť výstavby určí aj štýl jej razenia.

Tunel Branisko.Tunel Branisko. (Zdroj: KR PZ PO)

Po dvadsiatich rokoch chce Národná diaľničná spoločnosť (NDS) stavať druhú rúru tunela Branisko. Koncom apríla vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti na jeho rozšírenie. Štúdia má stáť 235-tisíc eur bez DPH.

Tento úsek diaľnice D1 zatiaľ nepatrí medzi priority harmonogramu diaľničiarov z roku 2021. Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) už avizoval, že druhú rúru Braniska do nich časom zaradia. Prednosť majú najmä úseky D3 na Kysuciach a R4 severne od Prešova, ktoré prepoja Slovensko s Poľskom.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Expert na tunely: Višňové a Čebrať sú nepodarky, podkopať sa dajú aj Tatry Čítajte 

NDS tvrdí, že takmer päťkilometrový tunel treba rozšíriť, aby bola zabezpečená bezpečnosť dopravy, ktorej intenzita na tomto úseku rastie. Ak by sa v tuneli niečo stalo (napríklad preto, že terajšia rúra je obojsmerná), musí sa zavrieť. Obchádzka cez horský priesmyk Branisko je pomalá, rozbitá a nebezpečná.

Ďalším dôvodom na razenie novej rúry je zlý stav tej pôvodnej. Už dlhšie sa v nej vyskytujú problémy s praskajúcou vozovkou. NDS sa okolo jej opravy naťahuje so zhotoviteľom a pripravuje veľkú rekonštrukciu.

Kedy sa začne stavať

Áut v Branisku pribúda, hoci nie tak rýchlo, ako to diaľničiari v minulosti predpokladali. V roku 2016 odhadli, že cez tunel bude do roku 2022 jazdiť 20-tisíc vozidiel denne, čo mala byť hranica, keď je potrebná druhá rúra.

SkryťVypnúť reklamu

Vlani priemerná denná intenzita presiahla 16-tisíc áut. Z hľadiska intenzity dopravy sú aj oveľa vyťaženejšie cestné úseky, napríklad na D3, R2 a R4.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9QCY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Diaľnice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 282
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 809
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 888
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 998
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 717
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 599
  7. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 1 905
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 766
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Richard Raši.

Je to podľa neho jediné riešenie.


TASR 2
INDEX 7/2025 (3 ku 2)

Aj prepočty výhodnosti II. piliera nájdete v júlovom INDEXE.


Minister obrany SR Robert Kaliňák

Analyzovali sme zmluvy ministerstva.


a 6 ďalší 81
Branislav Benčat

Ficova fascinácia neslobodou už nie je len neškodné rétorické cvičenie pre voličov.


2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 524
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 674
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 815
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 161
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 5 136
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 660
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 370
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 076
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu