Po dvadsiatich rokoch chce Národná diaľničná spoločnosť (NDS) stavať druhú rúru tunela Branisko. Koncom apríla vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti na jeho rozšírenie. Štúdia má stáť 235-tisíc eur bez DPH.
Tento úsek diaľnice D1 zatiaľ nepatrí medzi priority harmonogramu diaľničiarov z roku 2021. Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) už avizoval, že druhú rúru Braniska do nich časom zaradia. Prednosť majú najmä úseky D3 na Kysuciach a R4 severne od Prešova, ktoré prepoja Slovensko s Poľskom.

NDS tvrdí, že takmer päťkilometrový tunel treba rozšíriť, aby bola zabezpečená bezpečnosť dopravy, ktorej intenzita na tomto úseku rastie. Ak by sa v tuneli niečo stalo (napríklad preto, že terajšia rúra je obojsmerná), musí sa zavrieť. Obchádzka cez horský priesmyk Branisko je pomalá, rozbitá a nebezpečná.
Ďalším dôvodom na razenie novej rúry je zlý stav tej pôvodnej. Už dlhšie sa v nej vyskytujú problémy s praskajúcou vozovkou. NDS sa okolo jej opravy naťahuje so zhotoviteľom a pripravuje veľkú rekonštrukciu.
V článku sa dozviete:
- Koľko áut prejde cez tunel Branisko?
- Kedy by sa mohla začať stavať druhá rúra?
- Koľko môže tunel stáť?
- Aká je alternatíva k tejto stavbe?
Kedy sa začne stavať
Áut v Branisku pribúda, hoci nie tak rýchlo, ako to diaľničiari v minulosti predpokladali. V roku 2016 odhadli, že cez tunel bude do roku 2022 jazdiť 20-tisíc vozidiel denne, čo mala byť hranica, keď je potrebná druhá rúra.
Vlani priemerná denná intenzita presiahla 16-tisíc áut. Z hľadiska intenzity dopravy sú aj oveľa vyťaženejšie cestné úseky, napríklad na D3, R2 a R4.