SME

Branisko treba rozšíriť, tvrdí NDS. Kedy začnú stavať druhú rúru tunela?

Rýchlosť výstavby určí aj štýl jej razenia.

Tunel Branisko.Tunel Branisko. (Zdroj: KR PZ PO)

Po dvadsiatich rokoch chce Národná diaľničná spoločnosť (NDS) stavať druhú rúru tunela Branisko. Koncom apríla vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti na jeho rozšírenie. Štúdia má stáť 235-tisíc eur bez DPH.

Tento úsek diaľnice D1 zatiaľ nepatrí medzi priority harmonogramu diaľničiarov z roku 2021. Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) už avizoval, že druhú rúru Braniska do nich časom zaradia. Prednosť majú najmä úseky D3 na Kysuciach a R4 severne od Prešova, ktoré prepoja Slovensko s Poľskom.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Expert na tunely: Višňové a Čebrať sú nepodarky, podkopať sa dajú aj Tatry Čítajte 

NDS tvrdí, že takmer päťkilometrový tunel treba rozšíriť, aby bola zabezpečená bezpečnosť dopravy, ktorej intenzita na tomto úseku rastie. Ak by sa v tuneli niečo stalo (napríklad preto, že terajšia rúra je obojsmerná), musí sa zavrieť. Obchádzka cez horský priesmyk Branisko je pomalá, rozbitá a nebezpečná.

Ďalším dôvodom na razenie novej rúry je zlý stav tej pôvodnej. Už dlhšie sa v nej vyskytujú problémy s praskajúcou vozovkou. NDS sa okolo jej opravy naťahuje so zhotoviteľom a pripravuje veľkú rekonštrukciu.

Kedy sa začne stavať

Áut v Branisku pribúda, hoci nie tak rýchlo, ako to diaľničiari v minulosti predpokladali. V roku 2016 odhadli, že cez tunel bude do roku 2022 jazdiť 20-tisíc vozidiel denne, čo mala byť hranica, keď je potrebná druhá rúra.

SkryťVypnúť reklamu

Vlani priemerná denná intenzita presiahla 16-tisíc áut. Z hľadiska intenzity dopravy sú aj oveľa vyťaženejšie cestné úseky, napríklad na D3, R2 a R4.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C9QCY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Diaľnice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 587
  2. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 9 266
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 685
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 611
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 197
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 088
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 1 998
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 509
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

V potravinárskom priemysle pracovalo vyše 34-tisíc zamestnancov.


TASR
Ilustračné foto.

Takmer štvrtina Slovákov zostáva po odchode na penziu pracovať.


TASR 1
Ilustračná fotografia.

Vzťah hypotekárnych bánk a ich klientov prechádza zmenami.


TASR
Markus Fallböhmer z BMW tvrdí, že v budúcnosti bude rýchlosť nabíjania dôležitejšia ako jej dojazd.

Ďalšie zlacňovanie batérií závisí od nezávislosti od Číny.


19
  1. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  2. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  3. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  5. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  6. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  7. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  8. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 362
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 377
  3. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 14 020
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 728
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 624
  6. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 11 383
  7. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 725
  8. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 845
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťZatvoriť reklamu