BRATISLAVA. Prijatie mostného programu má zabezpečiť pravidelné financovanie údržby a opráv cestných mostov. To by malo zastaviť nárast a postupne znižovať podiel nevyhovujúcich mostov na štátnych hlavných cestách prvej triedy.
Pokiaľ v roku 2012 bolo v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave 12 percent mostov, v roku 2022 ich podiel dosiahol 42 percent z 1 780 mostov.
Bez investícií na obnovu by podľa ministerstva dopravy v roku 2031 nevyhovovali skoro všetky mosty. Mostný program je jednou z dlhodobých priorít tohto rozsiahleho rezortu pod dočasným vedením ministra Pavla Lančariča v rámci úradníckej vlády.

Súčasťou strategických projektov s medzinárodným významom v rámci dlhodobých priorít je príprava výstavby rýchlostnej cesty R4 od Prešova k hraniciam s Poľskom. Bude súčasťou dopravného koridoru Via Carpatia vedúceho od Baltického k Egejskému moru cez východné Slovensko.
Medzi týmito prioritami je podľa ministerstva dopravy aj príprava výstavby pokračovania diaľnice D1 od Košíc po hranicu s Ukrajinou, v závislosti od výsledkov štúdie. Patria k ním aj modernizácia železničnej trate zo Žiliny do Čiernej nad Tisou a prekladiská na hraniciach s Ukrajinou.
Rezort dopravy chce tiež pripraviť návrh záväzku pre budúce vlády, bude sa týkať investícií, prevádzky, údržby, novej legislatívy aj záväznosti pre nasledujúce vlády.