Petra Ondráša z obce Rosina pri Žiline vlani v lete kontaktovala Stredoslovenská energetika (SSE) s ponukou fotovoltiky s virtuálnou batériou. Pripadalo mu to ako dobrý nápad. Nad solárnymi panelmi uvažoval už dlhšie, časť investície by mu zároveň mohla vykryť štátna dotácia zo schémy Zelená domácnostiam.
Zmluvu s obchodníkom SSE uzavrel začiatkom septembra. S očakávaním, že o pár mesiacov bude schopný vyrábať elektrinu pre vlastnú spotrebu, vymenil za elektrické aj obe autá v domácnosti.
SSE sa však s inštaláciou fotovoltiky nijako zvlášť neponáhľala. Z firmy, ktorá mala inštaláciu panelov zabezpečiť, volali Petrovi Ondrášovi až v januári. Keď však spomenul, že má pasívny dom s rekuperáciou, termín inštalácie mu zrušili. Vraj najprv musia zistiť, ako na to.

Inštalačná firma sa potom už neozvala. A keď sa v marci Peter Ondráš domáhal informácií od SSE, odpoveďou bolo odstúpenie od zmluvy pár dní pred vypršaním trojmesačnej lehoty na využitie štátnej dotácie.
Peter Ondráš tak ostal bez fotovoltiky aj bez štátnej dotácie. V podobnej situácii sa pritom môžu ocitnúť aj ďalší záujemcovia o solárne panely, ktorým dodávateľ v poslednej chvíli zruší objednávku.
V článku sa dočítate:
- Prečo Peter Ondráš prišiel o dotáciu na fotovoltiku od štátu?
- Ako argumentuje SSE?
- Je bežné, že dotácie na fotovoltiku prepadajú?
- Ako sa prepadnutiu dotácie pre nedbanlivosť dodávateľa vyhnúť?
Obchodník tvrdil, že nevidí problém
Peter Ondráš hovorí, že na svoj pasívny dom s rekuperáciou upozorňoval už pri prvom nezáväznom stretnutí s obchodníkom. „Povedal som mu, že to samo osebe problém nie je, dodávateľská firma však musí byť schopná urobiť prechod cez obvodový múr,“ spomína.
Obchodník podľa neho sľúbil, že to u dodávateľskej firmy preverí. O dva dni sa ozval s tým, že to naozaj nebude problém. Majiteľ domu preto podpísal zmluvu a o pár týždňov mu zo SSE prišiel list, že ju akceptuje.
Dlhé mesiace sa potom nič nedialo. V decembri sa Peter Ondráš z interného prostredia SSE dozvedel, že firma nestíha vybavovať zákazky a že ak sa chce domôcť inštalácie fotovoltiky, mal by sa proaktívne ozvať.
Zavolal preto na zákaznícku linku. „Sľúbili mi, že zistia, v akom stave sa moja inštalácia nachádza. Nik sa mi však naspäť neozval,“ hovorí.
V polovici januára sa mu konečne ozvala zhotoviteľská firma Solárny dom s tým, že najbližší pondelok prídu fotovoltiku nainštalovať. Keď však zdôraznil, že ide o pasívny dom, už sa viac neozvali.