Keď Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavovala v decembri nový vlakový cestovný poriadok (grafikon) na tento rok, nazvala ho prelomový. Mal okrem viacerých spojov priniesť aj vyšší počet prejazdených kilometrov na jednotlivé súpravy a zrýchliť diaľkové spoje rýchlikmi a IC vlakmi z Košíc do Bratislavy.
Napríklad z Košíc do Bratislavy sa mala cesta rýchlikom zrýchliť o 15 až 25 minút. Vyššia rýchlosť spojov sa mala dosiahnuť vynechaním niektorých zastávok. Napríklad Trnavy, Trenčína či Liptovského Mikuláša.

Železničiari si vypočuli ku grafikonu množstvo kritiky od miest aj obcí, kde vlaky nemali zastavovať či kde bol čas na prestup minimálny. Hlasno sa ozývali napríklad obyvatelia Margecian, kde rýchliky nemali zastavovať.
Počas tohto roka ZSSK sľubovala, že pripomienky zapracuje do priebežných zmien grafikonu. Napríklad v prípade Margecian vlaky pridali. Teraz sa zdá, že železničiari v prelomovom grafikone ustúpili tlaku samospráv, ale aj realite na zanedbaných koľajniciach.
V článku sa dočítate:
- Prečo pôjdu niektoré IC vlaky pomalšie?
- Prečo železničiari pridali staronové zastávky?
- Prečo sú IC vlaky pre ZSSK finančne zaujímavé?
- Čo sa nepáči na novom grafikone analytikom?
IC vlaky pôjdu pomalšie
Z viacerých zmien v upravenom grafikone, ktorý začne platiť od 11. júna, je najzásadnejšia tá, že väčšina IC vlakov bude jazdiť z Bratislavy do Košíc pomalšie o päť až deväť minút. Za spomalenie môžu pridané dve zastávky v Liptovskom Mikuláši a Trnave, ktoré pred pol rokom zrušili.