BRATISLAVA. Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov v tomto roku dosiahol hodnotu necelých 42 percent, čo predstavuje medziročný pokles o 0,6 percentuálneho bodu.
Najvyššie zastúpenie slovenských potravín majú tradične reťazce COOP Jednota, a to 54,8 percenta, predajne Fresh 51,3 percenta a CBA 50,6 percenta. Najmenej slovenských výrobkov je vystavených v reťazci Lidl 34 percent.
Informovala o tom Potravinárska komora Slovenska, ktorá od roku 2011 uskutočňuje prieskum vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode prostredníctvom agentúry Go4insight.
Rast slovenského podielu sa zastavil
V tomto roku sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 360 predajniach potravinových reťazcov v marci a v apríli.
Dlhodobé merania ukazujú, že podiel vystavenia slovenských potravín do roku 2017 každoročne klesal, a to z 50 percent až na 37,2 percenta, no v roku 2018 začal opäť rásť.
Následne podiel vystavených slovenských výrobkov rástol päť rokov za sebou s priemerným ročným nárastom o 1 percentuálny bod. Až sa v tomto roku rast zastavil.
„Pandémia a následne energetická kríza a vojenský konflikt na Ukrajine mali pre potravinárske odvetvie na Slovensku i v celej Európskej únii závažné dôsledky v podobe enormného nárastu vstupných nákladov na výrobu potravín. Inflácia cien potravín sa v Slovenskej republike vyšplhala na druhú najvyššiu úroveň v rámci Európskej únie, čo ovplyvňuje spotrebiteľské správanie našich občanov,“ uviedol Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.
Presadzujú sa reťazce s agresívnou cenovou politikou
Šéf komory zároveň dodal, že väčšina obchodných sietí nedokáže zvýšiť podiel slovenských výrobkov vo svojej ponuke.
„Na Slovensku sa stále viac presadzujú reťazce s agresívnou cenovou politikou, masívnymi investíciami do reklamy a žiaľ, aj najnižším podielom slovenských potravín vo svojej ponuke,“ podotkol.
Do istej miery podiel vystavených slovenských výrobkov determinuje aj formát predajne. Najvyšší podiel je v malých predajniach, potom v supermarketoch, hypermarketoch a najnižší podiel vystavených slovenských výrobkov je v diskontoch.
Najmenej zastúpené sú cukrovinky aj oleje
Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko, vody a minerálky, víno, pivo a mliečne výrobky. Najmenej zastúpené sú cukrovinky nečokoládové, oleje, konzervované produkty a cukrovinky čokoládové.
Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Banskobystrickom kraji, a to 47 percent, nasleduje Žilinský kraj 45 percent, Prešovský a Košický kraj 43 percent, pričom najnižší podiel má Trenčiansky kraj 38 percent a Bratislavský kraj 35 percent.