Desaťročia budovania know-how v oblasti spaľovacích motorov naštrbila nová realita. Prechodom na digitalizáciu a elektromobilitu sa automobilový sektor dramaticky pretvára, čo umožnilo Číne vybrať sa po vlastnej technologickej ceste.
Má na to všetky predpoklady - obrovský ľudský kapitál, prístup k nerastným surovinám, subvencie od komunistického režimu a technologicky nadšené obyvateľstvo.

Kým bežný spotrebiteľ rieši praktické veci okolo kúpy elektroauta, teda dojazd, infraštruktúru či cenu, už menej rozoberá štrukturálny problém - ako poznačí masívny nástup čínskych automobiliek do Európy slovenskú ekonomiku, jej zamestnanosť a zisky domácich automobiliek.
Pre Slovensko môže byť príchod čínskych automobiliek ekonomická studená sprcha.
Ako to zasiahne Slovensko?
Slovensku patrí popredná priečka na svete v množstve vyrobených áut na hlavu (183 áut na tisíc obyvateľov). Automobilový priemysel je ťahúňom slovenského hospodárstva a generuje 12 percent HDP (v Česku a Nemecku je to približne desať percent). Priamo zamestnáva 176-tisíc ľudí. Ak sa k tomu pripočítajú aj dodávateľské reťazce, počet pracovných miest predstavuje vyše štvrť milióna ľudí.
Polovica všetkého exportu, čo priemysel na Slovensku vyprodukuje, sa nejako dotýka automobiliek. Či už ide o konkrétne autá, komponenty alebo služby, pre Slovensko je automobilový priemysel životne dôležitý.