SME

Rozbehnuté čínske automobilky idú dobyť Európu. Najviac ohrozené je Slovensko

Európske automobilky čakajú problémy.

Čínska automobilka BYDČínska automobilka BYD (Zdroj: TASR / AP)

Desaťročia budovania know-how v oblasti spaľovacích motorov naštrbila nová realita. Prechodom na digitalizáciu a elektromobilitu sa automobilový sektor dramaticky pretvára, čo umožnilo Číne vybrať sa po vlastnej technologickej ceste.

Má na to všetky predpoklady - obrovský ľudský kapitál, prístup k nerastným surovinám, subvencie od komunistického režimu a technologicky nadšené obyvateľstvo.

Súvisiaci článok Bývalo to euro, teraz už aj vyše sedem. Nabíjanie elektroáut citeľne zdraželo Čítajte 

Kým bežný spotrebiteľ rieši praktické veci okolo kúpy elektroauta, teda dojazd, infraštruktúru či cenu, už menej rozoberá štrukturálny problém - ako poznačí masívny nástup čínskych automobiliek do Európy slovenskú ekonomiku, jej zamestnanosť a zisky domácich automobiliek.

SkryťVypnúť reklamu

Pre Slovensko môže byť príchod čínskych automobiliek ekonomická studená sprcha.

Ako to zasiahne Slovensko?

Slovensku patrí popredná priečka na svete v množstve vyrobených áut na hlavu (183 áut na tisíc obyvateľov). Automobilový priemysel je ťahúňom slovenského hospodárstva a generuje 12 percent HDP (v Česku a Nemecku je to približne desať percent). Priamo zamestnáva 176-tisíc ľudí. Ak sa k tomu pripočítajú aj dodávateľské reťazce, počet pracovných miest predstavuje vyše štvrť milióna ľudí.

Polovica všetkého exportu, čo priemysel na Slovensku vyprodukuje, sa nejako dotýka automobiliek. Či už ide o konkrétne autá, komponenty alebo služby, pre Slovensko je automobilový priemysel životne dôležitý.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C9SNV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 068
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 603
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 6 011
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 350
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 787
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 103
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 1 932
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 1 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Vyplýva to z revízie výdavkov na nemocnice Útvaru hodnoty za peniaze.


TASR
Generálny riaditeľ spoločnosti Ipesoft Florián Kevický

Žilinský Ipesoft si na špecifickom trhu vybudoval dominantné postavenie.


Ilustračné foto

Problémy Tesly zhoršila Muskova politika.


TASR 3
Ilustračné foto.

Investori čakajú najmä na údaje o vývoji na pracovnom trhu za august.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 312
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 780
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 12 741
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 9 406
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 741
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 399
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 6 990
  8. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 860
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu