SME

Asociácia pre elektromobilitu navrhla využiť eurofondy na nákup elektrických áut

Dotačnú schému sa podarilo úspešne realizovať už vo viacerých krajinách Únie.

Na zelenú tabuľku s evidenčným číslom vozidla sa čaká mesiace. Na zelenú tabuľku s evidenčným číslom vozidla sa čaká mesiace. (Zdroj: Peter Kálmán)

BRATISLAVA. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) privítala schválenie nového Akčného plánu rozvoja elektromobility, ktorý pripravila vláda odborníkov.

SEVA pri tejto príležitosti predstavila návrh na alokáciu nevyužitých zdrojov z plánu obnovy a odolnosti na priamu podporu nákupu elektromobilov.

Elektromobilite treba pomôcť

Takúto dotačnú schému sa podarilo úspešne realizovať už vo viacerých krajinách Únie, informovala SEVA.

Súvisiaci článok Rozbehnuté čínske automobilky idú dobyť Európu. Najviac ohrozené je Slovensko Čítajte 

"Pokiaľ chceme posunúť elektromobilitu na Slovensku dopredu, musíme sa zamerať na opatrenia, ktoré sa dajú realizovať aj napriek obmedzeniam súvisiacim s predčasnými voľbami a prakticky nefunkčným parlamentom," uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z možných opatrení by bola alokácia nevyužitých finančných prostriedkov z plánu obnovy na priamu podporu nákupu elektroáut.

Križanský dodal, že by šlo o dôležitý krok vpred, po ktorom volajú aj potenciálni záujemcovia o kúpu elektromobilov. "Nevyužité finančné prostriedky nám ponúkajú príležitosť vytvoriť silný impulz pre rozvoj trhu," povedal.

Príspevok päťtisíc eur

SEVA navrhla schému, ktorá by mohla byť základom pre realizáciu tejto stratégie, a predložila ju ministerstvu životného prostredia a ministerstvu hospodárstva.

Výška dotácie by podľa návrhu SEVA mala byť 5 000 eur vo forme priameho príspevku pri kúpe nového vozidla s emisiami nula gramov oxidu uhličitého na prejdený kilometer.

Podľa odhadov SEVA by dotačnú schému mohlo do konca prvého polroka 2026 využiť 9 000 vodičov, čo by si vyžiadalo sumu 45 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Dotačná schéma pre nákup elektromobilov kategórie N2 a N3 (nákladné v rozmedzí 3,5 - 12 ton, respektíve nad 12 ton) by mala podporiť zavedenie bezemisných nákladných vozidiel v mestskej a prímestskej logistike.

SEVA navrhla alokovať na podporu nákladnej dopravy sumu desať miliónov eur, ktoré by umožnili získať podporu do výšky 35 000 eur v kategórii N2 a 130 000 eur v kategórii N3 s maximálnym počtom päť vozidiel na jeden subjekt.

EÚ túto možnosť ponúka

Súčasný stav v rozvoji elektromobility na Slovensku podľa SEVA nie je uspokojivý, ale Križanský verí, že aktívne kroky zo strany poverenej vlády a podpora zo strany verejnosti môžu zmeniť trend.

"S čerpaním fondov z Bruselu máme na Slovensku dlhodobý problém a s plánom obnovy to, žiaľ, už dnes nevyzerá inak. Prečo nevyužiť tieto finančné zdroje na rozvoj trhu s elektromobilmi, ktoré by sme inak veľmi pravdepodobne v roku 2026 poslali späť ako nevyčerpané? Priamo Európska komisia nám túto možnosť ponúka a Slovensko ju môže využiť pre rozvoj bezemisnej elektrickej dopravy, v ktorej výrazne zaostáva za zvyškom Európy," uzavrel.

Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ako komplexne a účinne vyriešiť problém akútnej hnačky
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  3. Navrhni si tričko, sadni do tieňa a oddychuj
  4. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  5. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  6. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  7. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  8. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  2. Čo čítať v lete? Tipy na knihy z nášho vydavateľstva
  3. Ako komplexne a účinne vyriešiť problém akútnej hnačky
  4. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  5. Navrhni si tričko, sadni do tieňa a oddychuj
  6. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  8. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 16 186
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 7 068
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 4 444
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 849
  5. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 3 531
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 3 317
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 3 137
  8. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti 2 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 34 381
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 11 979
  3. Rado Surovka: Robert, tak sa o má robiť, do psej matere ! 7 751
  4. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 7 697
  5. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 7 495
  6. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 6 442
  7. Ľuboslava Šusteková: Chrumkavé sladkokyslé zavárané uhorky mojej babky 5 834
  8. Jozef Maťaše: Ako dobre bolo za socializmu! 4 267
  1. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  2. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  3. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  4. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  5. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  6. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  7. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  8. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
SkryťZatvoriť reklamu