ŠTRASBURG. Európsky parlament schválil nové pravidlá, týkajúce sa navrhovania, výroby a nakladania s odpadom všetkých typov batérií predávaných v Európskej únii.
Poslanci hlasovaním, pri ktorom bolo 587 hlasov za, deväť proti a 20 sa zdržalo, odobrili dohodu dosiahnutú s členskými štátmi o revízii pravidiel EÚ o batériách a použitých batériách.
Nový zákon zohľadňuje technologický vývoj a budúce výzvy v tomto odvetví a bude sa vzťahovať na celý životný cyklus batérií od návrhu až po koniec životnosti.
Kľúčové opatrenia stanovené v nariadení požadujú povinné vyhlásenie o uhlíkovej stope a štítok pre batérie pre elektrické vozidlá (EV), batérie pre ľahké dopravné prostriedky ako elektrické skútre alebo bicykle (LMT) a dobíjateľné priemyselné batérie s kapacitou nad 2 kWh, navrhovanie prenosných batérií v spotrebičoch tak, aby ich spotrebitelia mohli ľahko odstrániť a vymeniť, digitálny pas pre batérie LMT, priemyselné batérie s kapacitou nad 2 kWh a batérie EV.

Nové opatrenia zavádzajú tiež politiku náležitej starostlivosti pre všetky hospodárske subjekty s výnimkou malých a stredných podnikov, prísnejšie ciele zberu odpadu (v prípade prenosných batérií 45 percent do roku 2023, 63 percent do roku 2027 a 73 percent do roku 2030, v prípade batérií LMT 51 percent do roku 2028 a 61 percent do roku 2031), minimálne úrovne materiálov zhodnotených z použitých batérií (lítium 50 percent do roku 2027 a 80 percent do roku 2031, kobalt, meď, olovo a nikel 90 percent do roku 2027 a 95 percent do roku 2031), ako aj minimálne úrovne recyklovaného obsahu z výroby a spotrebiteľského odpadu na použitie v nových batériách - osem rokov po nadobudnutí účinnosti nariadenia (16 percent pre kobalt, 85 percent pre olovo, 6 percent pre lítium a 6 percent pre nikel), 13 rokov po nadobudnutí účinnosti (26 percent v prípade kobaltu, 85 percent v prípade olova, 12 percent v prípade lítia a 15 percent v prípade niklu).
Spravodajca Európskeho parlamentu pre túto oblasť, taliansky poslanec Achille Variati upozornil, že po prvýkrát má EÚ právne predpisy o obehovom hospodárstve, ktoré sa vzťahujú na celý životný cyklus výrobku, čo je dobré pre životné prostredie aj pre hospodárstvo.
"Dohodli sme sa na opatreniach, ktoré sú pre spotrebiteľov veľkým prínosom - batérie budú funkčné, bezpečnejšie a ľahšie sa odstraňujú. Naším cieľom je vybudovať silnejší recyklačný priemysel EÚ, najmä pre lítium, a konkurencieschopný priemyselný sektor ako celok, ktorý je v nadchádzajúcich desaťročiach kľúčový pre energetickú transformáciu a strategickú autonómiu nášho kontinentu," uviedol Variati.
Spresnil, že opatrenia EÚ by sa mohli stať referenčnou hodnotou pre celý globálny trh s batériami.
Nové pravidlá o batériách musí ešte formálne schváliť aj Rada EÚ (členské štáty) pred ich nadobudnutím účinnosti po zverejnení v Úradnom vestníku EÚ.