Dlhodobá štátna podpora elektromobility na Slovensku zatiaľ skôr pokrivkáva. Vláda pritom už v roku 2019 prijala akčný plán, v ktorom sa zaviazala aj podporovať výskum a výrobu elektrobatérií či budovanie nabíjačiek.
Po príchode covidovej pandémie ministerstvo hospodárstva dočasne pozastavilo dotácie pri kúpe elektromobilov. Hoci ich potom obnovilo, finančné ťažkosti pri podpore štátu pretrvávali.
Vláda Ľudovíta Ódora nedávno schválila nový akčný plán rozvoja zelených áut. Opatrenia rátajú s dotáciami na nákup vozidiel, výstavbou nových nabíjačiek i so zvýhodňovaním bezemisných automobilov.
INDEX zisťoval medzi odborníkmi z automobilového priemyslu, ako vidia budúcnosť elektromobility na Slovensku.
Odborníkov sme sa pýtali:
- Aké sú hlavné limity rozširovania elektromobility na Slovensku?
- Kedy sa môže v najbližšej dekáde na slovenskom trhu objaviť elektromobil pod 10-tisíc eur z Európy?
- Budú automobilky naďalej investovať popri čisto elektrických vozidlách aj do plug-in hybridov?
- Budú automobilky investovať do výroby a vývoja elektrobatérií na Slovensku?
- Oplatí sa pri vývoji elektrobatérií viac zameriavať na ich výdrž alebo na znižovanie ich hmotnosti?
Na naše otázky odpovedali:
- Marek Kopča, marketingový riaditeľ Hyundai Motor Czech na Slovensku
- Jaroslav Hercog, konateľ Škoda Auto Slovensko
- Miroslav Straka, produktový odborník značky Volkswagen pre e-mobilitu
- David Košťál, hovorca Jaguar Land Rover Slovakia
1. Aké sú hlavné limity rozširovania elektromobility na Slovensku?

Marek Kopča, Hyundai Motor: Kombinácia vyššej obstarávacej ceny, nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry, chýbajúcej podpory štátu, ale aj nedôvera voči tejto technológii najmä z dôvodu chýbajúcej skúsenosti a predsudkom.
Jaroslav Hercog, Škoda Auto Slovensko: Zlepšiť treba predovšetkým rozvoj infraštruktúry. Treba tiež dostať na trh cenovo dostupnejšie modely automobilov, implementovať nedávno schválený Akčný plán rozvoja elektromobility a výrazne zmeniť rétoriku politikov, ktorí sa dostanú k moci.
Čo sa týka infraštruktúry, existujúca sieť je dostatočná, ale sme len na začiatku predaja elektrických vozidiel. Tvoria dve percentá všetkých nových predaných áut na Slovensku.
Infraštruktúra sa bude musieť mnohonásobne rozšíriť. Treba určiť, kde budú pomalé a rýchle nabíjačky, ako sa pokryjú hlavné ťahy. Počet elektromobilov sa bude rýchlo zvyšovať.
Tiež by pomohla priama podporu na nákup elektromobilu, ak by bola systémová a pre zákazníkov predvídateľná na dlhšie časové obdobie.
Miroslav Straka, Volkswagen: Za limity považujem najmä chýbajúcu konzistentnú a dlhodobú podporu od štátu pre budúcich i súčasných majiteľov elektrovozidiel. Zo zahraničia máme veľa dobrých príkladov konkrétnych benefitov, ktoré by šíreniu e-mobility pomohli.
