SME

Pilotka boeingu: Pristávala som aj bez klapiek, autopilot nezvládne všetko

Na štúdium som si brala aj úver, hovorí Sandra Sandtnerová.

Pilotka Sandra SandtnerováPilotka Sandra Sandtnerová (Zdroj: SME - Marko Erd)

O dopravných pilotoch sa toho medzi ľuďmi, ktorí v živote nesedeli v kokpite lietadla, narozpráva veľa. Napríklad aj to, že majú vysoké platy a všetko za nich robí autopilot.

Sandra Sandtnerová lieta s boeingom leteckej spoločnosti AirExplore a hovorí, že realita je niekde úplne inde.

Napríklad výška platu závisí najmä od skúseností, začínajúci kopilot zarába zhruba tretinu toho čo kapitán. „Aj to však závisí od konkrétnej spoločnosti,“ približuje.

Získať letecké oprávnenie pritom nie je lacná ani jednoduchá záležitosť. Vyjde to na desiatky tisíc eur, čo mnohých záujemcov od štúdia odradí.

SkryťVypnúť reklamu

„Naopak, pilotmi sa stávajú aj takí, ktorých táto práca neláka a plnia skôr sen svojich rodičov,“ hovorí Sandra SANDTNEROVÁ v rozhovore pre INDEX.

Pilotkou ste sa stali ešte predtým, než ste študovali na vysokej škole. Ako je to možné?

Pilotský preukaz môžete získať aj bez vysokej školy. Stačí absolvovať pilotský výcvik, a to buď modulový, alebo integrovaný. Ja som absolvovala modulový, pretože som popri ňom mohla naďalej pracovať ako letuška.

Netreba si to však predstavovať ako niečo jednoduchšie než štúdium za pilota na vysokej škole. Nadobudnete rovnaké množstvo vedomostí a na sedadlo kapitána lietadla si môžete sadnúť až po adekvátnom počte nalietaných hodín.

Na vode sa pristávať neučia

Z čoho pozostával váš výcvik?

Prvou časťou je získanie licencie súkromného pilota na jednomotorovom piestovom letúni. Ďalšou fázou je štrnásť profilových skúšok z teoretickej výučby pre získanie Airline Transport Pilot Licence.

SkryťVypnúť reklamu

Skúška z približne 16-tisíc otázok prebieha na Dopravnom úrade a príprava je časovo veľmi náročná. Ide o predmety ako letecká navigácia, letecká meteorológia, právo, plánovanie letov alebo ľudská výkonnosť.

Popritom budúci pilot nalietava hodiny, čo je finančne najnáročnejšia časť. Hodina letu už pred pár rokmi stála okolo 150 eur.

Po teoretických skúškach nasleduje kurz prístrojového lietania a hneď po ňom kvalifikácia na let na viacmotorovom lietadle.

Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte! (zdroj: Maňo Štrauch)Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte! (zdroj: Maňo Štrauch)

Následne treba získať licenciu obchodného pilota, čo je zhruba 15 hodín lietania na komplexnom lietadle, ktoré okrem iného musí mať aj zatvárací podvozok. Po jej získaní už je možné lietať za odplatu, stále však nemôžete lietať dopravným lietadlom.

Na to potrebujete Multi-Crew Cooperation tréning, kde vás učia, ako kooperovať s druhým pilotom a zvyškom posádky. Je to veľmi dôležitá časť výcviku. V kabíne sa často stretávajú ľudia, ktorí sa vidia prvýkrát v živote a musia spolupracovať. Počas celého modulového výcviku musí budúci pilot nalietať dvesto hodín.

SkryťVypnúť reklamu

Pilot Chesley "Sully" Sullenberger, ktorého príbeh bol aj sfilmovaný, pristál s boeingom s oboma poškodenými motormi na rieke Hudson. Učia sa piloti pristávať aj do vody?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9VR5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Firmy

Kancelár Friedrich Merz  na zasadnutí Bundestagu.

Firmy budú mať možnosť odpísať si hodnotu investícií do strojov z daní.


TASR
Matúš Marko z firmy Transformio.

S ChatGPT sa dá vytvoriť aplikácia, nemusíte vedieť ani programovať.


2

Dôvodom je ochladenie na trhu a čiastočne nástup umelej inteligencie.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 073
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 8 130
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 819
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 193
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 116
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 092
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 009
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 989
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 18 606
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 713
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 336
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 7 621
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 720
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 638
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 030
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 647
  1. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  2. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  3. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  5. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  6. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  7. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  8. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
SkryťZatvoriť reklamu