O dopravných pilotoch sa toho medzi ľuďmi, ktorí v živote nesedeli v kokpite lietadla, narozpráva veľa. Napríklad aj to, že majú vysoké platy a všetko za nich robí autopilot.
Sandra Sandtnerová lieta s boeingom leteckej spoločnosti AirExplore a hovorí, že realita je niekde úplne inde.
Napríklad výška platu závisí najmä od skúseností, začínajúci kopilot zarába zhruba tretinu toho čo kapitán. „Aj to však závisí od konkrétnej spoločnosti,“ približuje.
Získať letecké oprávnenie pritom nie je lacná ani jednoduchá záležitosť. Vyjde to na desiatky tisíc eur, čo mnohých záujemcov od štúdia odradí.
„Naopak, pilotmi sa stávajú aj takí, ktorých táto práca neláka a plnia skôr sen svojich rodičov,“ hovorí Sandra SANDTNEROVÁ v rozhovore pre INDEX.
Čo sa v rozhovore dočítate:
- Ako sa stať pilotom bez vysokej školy.
- Koľko stojí pilotský kurz.
- Ako vyzerá spolupráca kopilota a kapitána lietadla v kokpite.
- Nakoľko sa v dopravnom letectve využíva autopilot.
Pilotkou ste sa stali ešte predtým, než ste študovali na vysokej škole. Ako je to možné?
Pilotský preukaz môžete získať aj bez vysokej školy. Stačí absolvovať pilotský výcvik, a to buď modulový, alebo integrovaný. Ja som absolvovala modulový, pretože som popri ňom mohla naďalej pracovať ako letuška.
Netreba si to však predstavovať ako niečo jednoduchšie než štúdium za pilota na vysokej škole. Nadobudnete rovnaké množstvo vedomostí a na sedadlo kapitána lietadla si môžete sadnúť až po adekvátnom počte nalietaných hodín.
Na vode sa pristávať neučia
Z čoho pozostával váš výcvik?
Prvou časťou je získanie licencie súkromného pilota na jednomotorovom piestovom letúni. Ďalšou fázou je štrnásť profilových skúšok z teoretickej výučby pre získanie Airline Transport Pilot Licence.
Skúška z približne 16-tisíc otázok prebieha na Dopravnom úrade a príprava je časovo veľmi náročná. Ide o predmety ako letecká navigácia, letecká meteorológia, právo, plánovanie letov alebo ľudská výkonnosť.
Popritom budúci pilot nalietava hodiny, čo je finančne najnáročnejšia časť. Hodina letu už pred pár rokmi stála okolo 150 eur.
Po teoretických skúškach nasleduje kurz prístrojového lietania a hneď po ňom kvalifikácia na let na viacmotorovom lietadle.
Následne treba získať licenciu obchodného pilota, čo je zhruba 15 hodín lietania na komplexnom lietadle, ktoré okrem iného musí mať aj zatvárací podvozok. Po jej získaní už je možné lietať za odplatu, stále však nemôžete lietať dopravným lietadlom.
Na to potrebujete Multi-Crew Cooperation tréning, kde vás učia, ako kooperovať s druhým pilotom a zvyškom posádky. Je to veľmi dôležitá časť výcviku. V kabíne sa často stretávajú ľudia, ktorí sa vidia prvýkrát v živote a musia spolupracovať. Počas celého modulového výcviku musí budúci pilot nalietať dvesto hodín.
Pilot Chesley "Sully" Sullenberger, ktorého príbeh bol aj sfilmovaný, pristál s boeingom s oboma poškodenými motormi na rieke Hudson. Učia sa piloti pristávať aj do vody?