Medzi nové diaľničné priority patrí dobudovanie D1 až po hranice s Ukrajinou a dokončenie rýchlostnej cesty R4 a kysuckej D3 do Poľska. Vyplýva to z harmonogramu, ktorý minulý týždeň zverejnila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy.
Rezort dopravy a diaľničiari zdôvodňujú nové priority napojením na transeurópsku sieť diaľnic, možnosťou financovania z eurofondov, ale aj rozvojom obchodu a regiónov na východnom Slovensku.
Na pozadí sú tiež geopolitické dôvody súvisiace s vojnou na Ukrajine. Východné Slovensko na diaľnicu na Zemplíne čaká už viac ako dve dekády.

V článku sa dozviete:
- Prečo sa má dokončiť najskôr D3 a R4?
- O koľko rokov môže výstavba diaľnice na Kysuciach predbehnúť D1?
- Prečo sa musí Slovensko ponáhľať s rýchlostnou cestou R4 do Poľska?
- Prečo na Zemplíne zrejme nebude plnohodnotná diaľnica?
Jeden z najdrahších úsekov
Dobudovanie D3 je dôležité nielen pre kolabujúcu dopravu na Kysuciach, ale aj preto, lebo je súčasťou transeurópskej dopravnej siete, takže je možné na ňu čerpať eurofondy.
Investičný riaditeľ NDS Stanislav Beňo hovorí, že máme poslednú šancu čerpať financie na dokončenie D3 od Čadce po hranicu s Poľskom z európskych peňazí. EÚ totiž po skončení súčasného programového obdobia (2021 až 2027) nebude štedro financovať cesty, ale peniaze presmeruje na zelenšiu železničnú dopravu.