SME

Prvý Cirrus postavili v stodole. Malé lietadlá prirovnávajú k BMW (reportáž)

Na letisko v českom Příbrame prichádzajú najmä podnikatelia a manažéri firiem.

Dobroslav Chrobák je riaditeľom Cirrus Aircraft CZ, Katarína Chrobáková je certifikovanou pilotkou.Dobroslav Chrobák je riaditeľom Cirrus Aircraft CZ, Katarína Chrobáková je certifikovanou pilotkou. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Keď Tom Cruise nakrúcal film Top Gun, do lietania sa zamiloval natoľko, že si urobil pilotný kurz. Spočiatku sa chcel pridať k vojenskému letectvu, pre jeho výšku sa mu to však nepodarilo. Tak si aspoň kúpil malé lietadlo (a stíhačku).

Podobné kúsky majú doma aj ďalšie celebrity. Filmové hviezdy však v skutočnosti tvoria len zlomok trhu s jednomotorovými letúnmi. Hlavná cieľová skupina väčšiny výrobcov je úplne iná.

Na letisko v českom Příbrame, kde sa nachádzajú hangáre druhého najväčšieho európskeho prevádzkovateľa lietadiel americkej značky Cirrus Aircraft, prichádzajú najmä podnikatelia a manažéri firiem.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo vnímajú ako investíciu do času. Môžu ho sami riadiť, stihnú viac stretnutí naprieč celým kontinentom za jeden deň a večer si ľahnú do vlastnej postele.

V Česku brázdi oblohu sedemdesiat cirrusov a ďalšie by sa už čoskoro mali hangárovať na letisku v Piešťanoch.

Padák utiahne celé lietadlo

Za vznikom najrozšírenejšieho lietadla celokompozitovej konštrukcie poháňaného piestovým motorom stoja Alan a Dale Klapmeierovci. Bratia z mesta Baraboo v americkom štáte Wisconsin mali k lietaniu blízko už od malička. Alan sa dokonca naučil pilotovať jednomotorovú Cessnu 140 skôr než šoférovať auto.

V roku 1984 Klapmeierovci založili spoločnosť Cirrus Design, v súčasnosti známu ako Cirrus Aircraft. Nasťahovali sa do stodoly pre kravy na rodičovskej farme, oslovili Alanovho bývalého spolubývajúceho z vysokej školy, leteckého inžiniera Jeffa Vikena, a začali vytvárať svoje prvé lietadlo. Model netradičnej koncepcie s tlačnou vrtuľou pomenovali Cirrus VK-30.

SkryťVypnúť reklamu

Zásadný prielom sa im však podaril až s modelom SR20. K jeho vývoju už pristúpili marketingovým spôsobom. Na leteckej výstave v americkom meste Oshkosh sa potenciálnych zákazníkov pýtali, ako si predstavujú ideálne lietanie.

„Väčšina ho prirovnávala k jazde autom. Hlavné je, aby sa človek dostal do cieľa pohodlne, bezpečne a s primeranými nákladmi,“ spomína riaditeľ spoločnosti Cirrus Aircraft CZ Dobroslav Chrobák.

Klapmeierovcom ako vzor pre prvé lietadlo rady SR poslúžilo BMW X5. Okrem pohodlného interiéru sa zamerali na bezpečnostné prvky. Napríklad krídlo je odolné proti pádu do vývrtky (nadizajnovali ho v NASA).

Záchranný padákový systém zasa dokáže na zem bezpečne zniesť celé lietadlo. S týmto nápadom prišiel Alan Klapmeier v roku 1985, keď sa vo vzduchu zrazil s druhým pilotom a stratil časť krídla vrátane zadnej klapky. Jemu sa síce podarilo pristáť, druhý pilot však nehodu neprežil.

SkryťVypnúť reklamu

Bratia strávili celé leto pred certifikáciou modelu SR20 na púšti v južnej Kalifornii a z nákladného lietadla vyhadzovali sudy s pieskom, v ktorých bol zabudovaný padákový systém.

Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte! (zdroj: Maňo Štrauch)Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte! (zdroj: Maňo Štrauch)

Systém na skutočnom lietadle otestovali až neskôr. S lietadlom vtedy vzlietol pilot stíhačky F-16 Scott Anderson.

Presvedčí ich ušetrený čas

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9VR6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Firmy

Kancelár Friedrich Merz  na zasadnutí Bundestagu.

Firmy budú mať možnosť odpísať si hodnotu investícií do strojov z daní.


TASR
Matúš Marko z firmy Transformio.

S ChatGPT sa dá vytvoriť aplikácia, nemusíte vedieť ani programovať.


Dôvodom je ochladenie na trhu a čiastočne nástup umelej inteligencie.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 12 256
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 520
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 867
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 635
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 225
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 138
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 982
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Ceny ropy vzrástli o vyše 2,5 percenta.


TASR
Ilustračné foto

Medziročná miera inflácie dosiahla 2,4 percenta.


TASR 1
Ilustračné foto.

Vyše 22 percent elektriny v EÚ pochádzalo zo solárnych panelov.


SITA 3
Ilustračné foto.

Investori sa opäť obrátili na aktívum známe ako „bezpečný prístav“.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 571
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 593
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 171
  4. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 10 222
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 603
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 851
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 537
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 148
  1. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  2. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  4. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  5. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  6. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  7. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  8. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
SkryťZatvoriť reklamu