SME

Prvý Cirrus postavili v stodole. Malé lietadlá prirovnávajú k BMW (reportáž)

Na letisko v českom Příbrame prichádzajú najmä podnikatelia a manažéri firiem.

Dobroslav Chrobák je riaditeľom Cirrus Aircraft CZ, Katarína Chrobáková je certifikovanou pilotkou.Dobroslav Chrobák je riaditeľom Cirrus Aircraft CZ, Katarína Chrobáková je certifikovanou pilotkou. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Keď Tom Cruise nakrúcal film Top Gun, do lietania sa zamiloval natoľko, že si urobil pilotný kurz. Spočiatku sa chcel pridať k vojenskému letectvu, pre jeho výšku sa mu to však nepodarilo. Tak si aspoň kúpil malé lietadlo (a stíhačku).

Podobné kúsky majú doma aj ďalšie celebrity. Filmové hviezdy však v skutočnosti tvoria len zlomok trhu s jednomotorovými letúnmi. Hlavná cieľová skupina väčšiny výrobcov je úplne iná.

Na letisko v českom Příbrame, kde sa nachádzajú hangáre druhého najväčšieho európskeho prevádzkovateľa lietadiel americkej značky Cirrus Aircraft, prichádzajú najmä podnikatelia a manažéri firiem.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo vnímajú ako investíciu do času. Môžu ho sami riadiť, stihnú viac stretnutí naprieč celým kontinentom za jeden deň a večer si ľahnú do vlastnej postele.

V Česku brázdi oblohu sedemdesiat cirrusov a ďalšie by sa už čoskoro mali hangárovať na letisku v Piešťanoch.

Padák utiahne celé lietadlo

Za vznikom najrozšírenejšieho lietadla celokompozitovej konštrukcie poháňaného piestovým motorom stoja Alan a Dale Klapmeierovci. Bratia z mesta Baraboo v americkom štáte Wisconsin mali k lietaniu blízko už od malička. Alan sa dokonca naučil pilotovať jednomotorovú Cessnu 140 skôr než šoférovať auto.

V roku 1984 Klapmeierovci založili spoločnosť Cirrus Design, v súčasnosti známu ako Cirrus Aircraft. Nasťahovali sa do stodoly pre kravy na rodičovskej farme, oslovili Alanovho bývalého spolubývajúceho z vysokej školy, leteckého inžiniera Jeffa Vikena, a začali vytvárať svoje prvé lietadlo. Model netradičnej koncepcie s tlačnou vrtuľou pomenovali Cirrus VK-30.

SkryťVypnúť reklamu

Zásadný prielom sa im však podaril až s modelom SR20. K jeho vývoju už pristúpili marketingovým spôsobom. Na leteckej výstave v americkom meste Oshkosh sa potenciálnych zákazníkov pýtali, ako si predstavujú ideálne lietanie.

„Väčšina ho prirovnávala k jazde autom. Hlavné je, aby sa človek dostal do cieľa pohodlne, bezpečne a s primeranými nákladmi,“ spomína riaditeľ spoločnosti Cirrus Aircraft CZ Dobroslav Chrobák.

Klapmeierovcom ako vzor pre prvé lietadlo rady SR poslúžilo BMW X5. Okrem pohodlného interiéru sa zamerali na bezpečnostné prvky. Napríklad krídlo je odolné proti pádu do vývrtky (nadizajnovali ho v NASA).

Záchranný padákový systém zasa dokáže na zem bezpečne zniesť celé lietadlo. S týmto nápadom prišiel Alan Klapmeier v roku 1985, keď sa vo vzduchu zrazil s druhým pilotom a stratil časť krídla vrátane zadnej klapky. Jemu sa síce podarilo pristáť, druhý pilot však nehodu neprežil.

SkryťVypnúť reklamu

Bratia strávili celé leto pred certifikáciou modelu SR20 na púšti v južnej Kalifornii a z nákladného lietadla vyhadzovali sudy s pieskom, v ktorých bol zabudovaný padákový systém.

Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte! (zdroj: Maňo Štrauch)Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte! (zdroj: Maňo Štrauch)

Systém na skutočnom lietadle otestovali až neskôr. S lietadlom vtedy vzlietol pilot stíhačky F-16 Scott Anderson.

Presvedčí ich ušetrený čas

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C9VR6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 164
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 348
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 6 004
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 119
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 988
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 231
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 491
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 177
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Produkcia v sektore rástla štvrtý mesiac po sebe.


TASR
Ilustračné foto

Produkcia ropy v USA vzrástla o 133-tisíc barelov denne.


TASR 1
Ilustračné foto

Sieť by mala spojiť najdôležitejšie európske mestá.


TASR 4
Ilustračné foto.

Víťazom súťaže sa stala spoločnosť Kurta spol. s r. o., Banská Bystrica.


SITA 3
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 121
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 17 194
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 629
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 673
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 073
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 646
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 5 479
  8. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 250
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu