SME

Plán rýchlostnej železnice medzi metropolami V4 sa posudzuje

Trať je plánovaná z Varšavy do Brna, kde sa má rozdeliť smerom na Prahu a do Bratislavy a Budapešti.

(Zdroj: TASR/Erika Ďurčová)

BRATISLAVA. Plánovanú výstavbu vysokorýchlostnej železničnej trate medzi hlavnými mestami Poľska, Česka, Slovenska a Maďarska nebude možné realizovať bez finančných prostriedkov Európskej únie.

Podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy SR Jaroslava Kmeťa je pre Slovensko dôležité technické riešenie v bratislavskom železničnom uzle. „V súčasnosti sa vypracováva štúdia realizovateľnosti,” informoval na sociálnej sieti Kmeť.

O aktualizácii vysokorýchlostnej železnice rokovali minulý týždeň predstavitelia ministerstiev dopravy, infraštruktúry a výstavby krajín Vyšehradskej štvorky (V4) v podtatranskej obci Stará Lesná. Trať je plánovaná z Varšavy do Brna, kde sa má rozdeliť smerom na Prahu a do Bratislavy a Budapešti.

SkryťVypnúť reklamu

„Predpokladaná traťová rýchlosť bude od 200 kilometrov až po 350 kilometrov za hodinu na jednotlivých úsekoch,” uviedol štátny tajomník.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zadali zákazku na vypracovanie a dodanie národnej štúdie uskutočniteľnosti vysokorýchlostnej trate prepojenia krajín V4 pre traťové úseky na území Slovenska vlani v decembri česko-slovenskému združeniu spoločností NDCON, s. r. o., Valbek SK, spol. s r. o., a Reming Consult, a. s.

Štúdiu sa zaviazali dodať za 680-tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty do 24 mesiacov od účinnosti zmluvy o dielo, teda do konca roka 2024.

Na spomínanom stretnutí diskutovali aj o liberalizácii dopravných služieb v železničnej osobnej doprave vo verejnom záujme.

Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady z 23. októbra 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave nebude možné od 25. decembra 2023 priamo zadávať zmluvy o službách vo verejnom záujme.

SkryťVypnúť reklamu

„Mimo výnimky dopravných výkonov, ktorých úhrn za rok nepresiahne hodnotu 500-tisíc vlakových kilometrov, alebo sa priemerná ročná hodnota straty za takto objednané dopravné výkony odhaduje na maximálne 7,5 milióna eur,” priblížil Kmeť.

Nariadenie ale nerieši verejnú súťaž a zmluvný vzťah medzi objednávateľmi medzištátnych liniek. „Preto sme na spoločnom stretnutí spoločne hľadali riešenia,” dodal štátny tajomník.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (6. 4. 2025)
USD 1.106
AUD 1.810
CZK 25.142
JPY 160.560
CAD 1.570
GBP 0.850
HUF 405.700
PLN 4.263
CHF 0.941
SEK 10.974

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 239
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 930
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 003
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 498
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 746
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 536
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 190
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 749
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 123
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 75 086
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 50 106
  4. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 39 632
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 075
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 256
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 11 726
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 619
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na úrovni minulého roka zostal len Trenčiansky kraj s platbami v hodnote 6,73 eura.


TASR
Ilustračné foto.

Správanie sa spotrebiteľov má dosah na ich ekonomickú stratu.


SITA
Budova Grafobalu na Sasinkovej ulici v Bratislave.

Na finálnu pečiatku čaká roky.


BYD Atto 3

Čínska automobilka dosahuje pozoruhodné výsledky, pritom len rozbieha expanziu.


  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 123
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 75 086
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 50 106
  4. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 39 632
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 075
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 256
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 11 726
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 619
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťZatvoriť reklamu