Gastro prevádzky majú za sebou niekoľko ťažkých rokov. Juraj Fekete, ktorý vlastní zmrzlináreň Timi Amo v bratislavskej mestskej časti Ružinov, má síce šťastie, že podniká iba sezónne a vykurovaciu sezónu prečkal takmer bez nákladov, potravinová inflácia však postihla aj jeho.
Ak nechcel znižovať kvalitu, musel zdražovať. Navyše, od pandémie má problém zohnať do prevádzky schopných brigádnikov. „Posledné dva roky sa mi na jeden inzerát ozve maximálne pätnásť ľudí,“ hovorí v rozhovore pre INDEX Juraj FEKETE, ktorý tak v prevádzke zmrzlinu nielen pripravuje, ale často aj sám ponúka zákazníkom.
V rozhovore sa dočítate:
- Čo všetko obsahuje príprava na novú sezónu
- Či sa dá z predaja zmrzliny vyžiť
- S akými problémami sa zmrzlinár Juraj Fekete stretáva od pandémie
- Do akej miery jeho biznis ovplyvnila súčasná inflácia
Výroba a predaj zmrzliny je sezónne podnikanie. Čo všetko obsahuje príprava na každoročný štart predaja?
Začíname asi mesiac pred otvorením sezóny, čiže koncom februára, respektíve začiatkom marca. Ako prvé treba skontrolovať stav prevádzky, ktorá bola približne šesť mesiacov zavretá. Otestujeme, či funguje voda a elektrina, aby neskôr počas sezóny nenastal havarijný stav.
Takisto treba urobiť kompletný servis strojom a inventúru surovín na sklade. Ak niečo chýba, samozrejme, doobjednávame.
Až potom začíname skúšať nové recepty, ktoré by sme chceli zaradiť do ponuky, aktualizujeme ceny a prostredníctvom inzerátov začíname hľadať nových brigádnikov. Potrebujeme mať totiž ľudí v zálohe, ak nám nejakí už existujúci odídu.
Záujemcov, ktorí prejdú pohovormi, následne týždeň až dva zaškoľujeme.
Prečo zaškolenie trvá tak dlho?
Musia sa naučiť, ako zmrzlinu nakladať. Nekopčekujeme, ale lopatkujeme. Osvojiť si techniku je celkom náročné.
Prebieha príprava na novú sezónu v prevádzke v Rovinke, aj v bratislavskom Ružinove rovnako?
Rovinku sme minulý rok definitívne zavreli.
Prečo?