Bratislavskú automobilku Volkswagen viedol v čase koronakrízy, logistických problémov, nedostatku čipov i vojny na Ukrajine. „To, že sme včas zatiahli nákladovú brzdu, nám pomohlo zachovať zamestnanosť a zvládnuť krízové roky so solídnymi výsledkami,“ hovorí Oliver Grünberg.
Za hlavnú výzvu automobilového sektora, a teda aj koncernu VW označuje prechod na elektromobilitu. Závod v Bratislave je na výrobu elektromobilov podľa neho pripravený, bude sa v ňom vyrábať nový plne elektrický Porsche Cayenne: „Už sme začali s prípravnými prácami.“
V septembri po štyroch rokoch pôsobenia na Slovensku sa v rámci koncernu VW presúva do Číny.
„Nikde inde na svete sa nerozvíja elektromobilita a autonómne jazdenie tak rýchlo ako tam. Čína má preto rozhodujúci význam pre transformáciu celého automobilového priemyslu,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Volkswagen Slovakia Oliver GRÜNBERG.
V rozhovore sa dozviete:
- Ako bratislavská automobilka prežila krízové roky?
- Aké modely áut sa vo Volkswagene budú vyrábať?
- Prečo všetky automobilky prejdú na elektroautá?
Ako čínsky automobilový trh vnímajú západné značky? Dokážu konkurovať miestnym výrobcom?
V súčasnosti na čínsky trh s elektromobilmi vstupujú mnohí miestni výrobcovia. Tejto konkurencii čelíme a využívame pritom našu silnú pozíciu, keďže koncern Volkswagen je v Číne stále lídrom na trhu. V súlade s našou stratégiou Čína pre Čínu budujeme lokálne vývojové kapacity a uzatvárame partnerstvá s čínskymi technologickými podnikmi.

Aká bude vaša úloha v Číne?
Budem technickým viceprezidentom pre koncernovú spoločnosť FAW Volkswagen Automotive, pod ktorú patrí päť výrobných závodov s viac ako 30-tisíc zamestnancami a produkciou dvoch miliónov áut ročne. Riadime sa však predovšetkým tým, že kvalita stojí pred kvantitou. Našou top prioritou je hospodárnosť a profitabilita.
Energiami šetríme bez ohľadu na krízu
Úspory a profitabilitu ste riešili aj v bratislavskom závode, keďže ste mu šéfovali v čase pandémie, čipovej a energetickej krízy. Ako to spätne hodnotíte?
Už v roku 2019 sme nabehli na prudké zvyšovanie efektivity. Krízové časy ukázali, že táto cesta bola a stále je veľmi dôležitá.
To, že sme včas zatiahli nákladovú brzdu, nám pomohlo zachovať zamestnanosť a zvládnuť krízové roky so solídnymi výsledkami. Ukázalo sa, že opravovať strechu, keď svieti slnko, sa skutočne oplatilo.
A to sme netušili, čo sa na nás valí, od pandémie koronavírusu cez čipovú krízu až po vojnu na Ukrajine, čo narušilo krehký dodávateľský reťazec. Popri tom sme sa museli sústrediť na nové projekty. Bolo to veľmi intenzívne po každej stránke.
Bolo nutné zvýšiť efektivitu v bratislavskom závode, aby ste tam udržali výrobu?