Kníhkupectvá sú špecifický biznis. Desať mesiacov v roku fungujú na hrane ekonomickej udržateľnosti, no v novembri a decembri spravia 20 až 30 percent celoročných tržieb.
Slabšie minuloročné Vianoce a rastúce náklady však spôsobili, že sieť kníhkupectiev Panta Rhei vlani zvýšila stratu, ktorú kumuluje už tretí rok v rade.
Michal Rajter, ktorý šéfuje Panta Rhei od apríla 2021, prežíva jednu krízu za druhou. Sám vraví, že prichádza „viac negatívnych než pozitívnych správ“.

Po svojom nástupe sa snažil optimalizovať náklady firmy, ťažkosti mu narobili covidové lockdowny a vysoká inflácia. Výpadok tržieb vplyvom protipandemických opatrení odhaduje na viac než 20 miliónov eur.
Hovorí tiež, že hospodárenie firmy vyzerá na papieri horšie, než v skutočnosti je. Preto si firma posunie účtovný rok a v septembri vydá novú účtovnú závierku za prvý polrok 2023. Počíta v nej ešte s vyššou stratou než za celý rok 2022.
V článku sa dočítate:
- prečo Panta Rhei zverejní novú účtovnú závierku, ktorá počíta s vyššou stratou?
- čo sa podpísalo pod rastúce náklady vo firme?
- ako rástli ceny kníh na trhu?
Bez korona dotácií a s vyšším nájomným
Z hľadiska tržieb si Panta Rhei minulý rok neviedla zle. Jej tržby medziročne narástli o tretinu na 43 miliónov eur. Dostali sa tak na rekordné úrovne z roku 2019. A v tomto roku by podľa Michala Rajtera mohli ísť ešte vyššie.