SME

NDS dohodla mýto drahšie ako Vážny, rozdiel vysvetľuje na jogurte

Diaľničiari na SkyToll netlačia ani cez pokuty, aj keď im to radia vlastní.

Jaroslav Ivanco - podpredseda predstavenstva, riaditeľ úseku spoplatnenia a IT Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS)Jaroslav Ivanco - podpredseda predstavenstva, riaditeľ úseku spoplatnenia a IT Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) (Zdroj: TASR - Jaroslav Novák)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď vlani Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zahmlievala, ako ďalej s mýtom od januára 2023, obhajovala to stratégiou pri vyjednávaní so SkyTollom. Keď nakoniec predĺžila pôvodnú zmluvu, hovorila o 40 percentnej zľave. Štát tak za mýto tento rok zaplatí 63 miliónov eur plus infláciu, budúci 67 miliónov plus infláciu.

Kliknite pre viac zistení Nadácie.Kliknite pre viac zistení Nadácie.

Nadácia Zastavme korupciu sa však dostala k cenám z pôvodnej zmluvy, ktoré ešte v roku 2009 dohodol exminister Ľubomír Vážny za Smer. Podľa nich malo mýto končiť s cenou okolo 40 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Znamená to, že tento aj budúci rok štát zaplatí SkyTollu nie menej, ale naopak o desiatky miliónov eur viac, ako mal platiť pôvodne. Aktuálne vedenie NDS tak pri zľave za mýto zavádza a nenapĺňa ani programové vyhlásenie vlády Ľudovíta Ódora, ktoré hovorí o výraznom poklese nákladov na mýto.

Nadácia nechá postup diaľničiarov, ktorí zmenili pôvodné vysúťažené ceny, preveriť Úradu pre verejné obstarávanie. Vyzve tiež premiéra Ódora aj prezidentku Zuzanu Čaputovú, aby postup vedenia NDS preverili.

V situácii, keď Slovensko pre škrty v štátnom rozpočte potrebuje každé euro, je neprijateľné, aby súkromnej firme tiekli desiatky miliónov eur zbytočne.

Manipulácia s východiskovým rokom

Keď Slovensko v roku 2009 obstarávalo mýtny systém, išlo o jednu z najväčších investícií. Štát si prostredníctvom NDS objednal vytvorenie kompletného mýtneho systému, ktorý zabezpečuje výber aj kontrolu mýtnych poplatkov od autodopravcov za používanie diaľnic.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou víťaznej ponuky bola cenová tabuľka, ktorá uvádzala výdavky na celý čas trvania zmluvy. Vyššie výdavky platili pre prvé štyri roky v súvislosti pre vybudovanie mýtneho systému.

Prvé roky sa výdavky teda hýbali okolo 2,8 miliardy korún (cca 93 mil. eur), následne klesli zhruba na polovicu.

Posledný rok pôvodnej zmluvy, čo bol podľa kalkulácie rok 2021, ale pre ročné omeškanie mýta išlo reálne o rok 2022, boli výdavky kalkulované na 1,2 miliardy korún. V prepočte konverzným kurzom ide približne o 40 miliónov eur.

Viac o pôvodných cenách hovorí blog anatytika ministerstva financií.

Podľa novej zmluvy NDS za mýto zaplatí tento rok bez DPH 63 miliónov eur (plus infláciu) a budúci rok 67 miliónov eur (plus infláciu). Diaľničiari tvrdia, že so SkyTollom dohodli 40-percentnú zľavu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako je potom možné, že napriek tomu je cena o polovicu vyššia oproti tomu, čo mal štát platiť SkyTollu v poslednom roku pôvodnej zmluvy?

Vysvetlenie je, že NDS zmenila cenové tabuľky a nevychádza z posledného roka 2022, ale ako základ si zvolila cenu prvého roka. Vtedy boli náklady na mýto najvyššie, pretože zohľadňovali aj jeho vybudovanie.

Dokonca kvôli novým cenám zmenila pôvodné prílohy mýtnej zmluvy a pridala novú.

Keďže tým podstatne zmenila nielen trvanie zmluvy, ale najmä pôvodné vysúťažené ceny, je otázne, či to bolo v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.

Ak by totiž cenové tabuľky cez dodatok nezmenila, pri predĺžení zmluvy na tento aj budúci rok by východiskom bola pôvodná cena posledného roku 40 miliónov eur.

Rozdiel vysvetlili na jogurte

Keď sa Nadácia na tento rozpor spýtala NDS, diaľničiari pôvodnú kalkuláciu s cenou zhruba 40 miliónov eur v poslednom roku nespochybnili.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorkyňa Eva Žgravčáková však uviedla, že otázka „je úplne nesprávne položená, obsahuje konštatovania a tvrdenia, ktoré nie sú pravdivé a ktoré je možné označiť za ekonomický nezmysel“.

NDS svoj postup ďalej zjednodušene vysvetlila na cene jogurtu: Napríklad cena jogurtu v cenovej úrovni roku 2009 bola nižšia ako v roku 2022. Vychádzajme z predpokladu, že v roku 2009 jogurt stál 0,50 eura a v roku 2022 stál jedno euro. Ak jogurt v roku 2022 stál jedno euro a predajca ponúkol zľavu 30 percent, po zľave by stál 0,70 eura. To je viac než cena jogurtu v roku 2009, avšak nemôžeme tvrdiť, že po zľave nebola v roku 2022 dosiahnutá žiadna úspora. V roku 2022 je totiž cena jogurtu vo výške 0,50 eura už nereálna.

Toto porovnanie má základný problém. NDS si pri predĺžení zmluvy so SkyTollom nekupovala novú službu, teda nový jogurt v nových cenách. Ale len prevádzku už fungujúceho mýta. Teda zjednodušene náplň do jogurtu. Ale dohodla si cenu ako za nový jogurt.

SkryťVypnúť reklamu

Úsporu nevidia ani analytici ministerstva

Nadácia nie je jediná, ktorá výpočtom a postupu NDS nerozumie. „Zatiaľ nerozumieme, ako predĺženie zmluvy so SkyTollom na rok 2024 pomôže naplniť cieľ z Programového vyhlásenia vlády znížiť nákladovosť na elektronický výber mýta z aktuálnej úrovne 38 percent na úroveň pod 15 percent,“ skonštatoval Martin Kmeťko z Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

Dodal, že počas posledných rokov získala NDS všetky nástroje, ktoré na efektívnejší výber mýta požadovala: „Zatiaľ však nevidíme konkrétne kroky, z ktorých by bolo jasné, kedy a o koľko v budúcich rokoch klesnú náklady na výber mýta. Naopak, medziročne sa má platba SkyTollu zvýšiť zo 75,9 milióna eur s DPH v tomto roku na 80,4 miliónov eur s DPH v roku 2024.“

SkryťVypnúť reklamu

NDS nevie, kde je úspora

Fakt, že úspora 40 percent, ktorú NDS pri predĺžení zmluvy so SkyTollom deklarovala, je skôr fiktívna, naznačuje aj odpoveď diaľničiarov pre Úniu autodopravcov.

Súčasné vedenie NDS aj exminister za Sme rodina Andrej Doležal jej viackrát sľúbili, že prípadné úspory na mýte vrátia cez zníženie cestnej dane.

Keď sa teda autodopravcovia minulý mesiac pýtali, kde sú ušetrené desiatky miliónov, NDS im cez infožiadosť odpovedala, že im informácie neposkytne, pretože „NDS nimi nedisponuje“.

NDS si od SkyTollu ani nepýta pokuty

Diaľničiari by pri vyjednávaní lepších cien mohli na SkyToll zatlačiť aj zmluvnými pokutami. Túto možnosť navrhuje právna analýza ministerstva financií a spomína ju aj jedna z analýz, ktorú si od komerčnej advokátskej kancelárie zaplatila NDS.

SkryťVypnúť reklamu

Konkrétne ide o to, že SkyToll využíva časť podniku využíva na iné podnikateľské aktivity, než uvádza zmluva s NDS. Čo je podľa analýz v rozpore so zmluvou a ponúka priestor pre zmluvné pokuty či spor so SkyTollom.

NDS v infoodpovedi pre Nadáciu pripustila, že „je pravdepodobné, že SkyToll využíva niektoré zložky podniku aj na poskytovanie služieb iným klientom“. No dodala, že to nemusí znamenať rozpor so zmluvnými podmienkami. Na otázku, či si v tejto súvislosti uplatnila zmluvné pokuty, odpovedala „nie“.

NDS konfrontuje ministerstvo financií a viní Nadáciu

Paradoxne, oveľa väčšiu pozornosť ako SkyTollu a potenciálnym pokutám venuje NDS kritikom svojho postupu.

Koncom júna poslali diaľničiari oficiálne žiadosť ministerstvu financií o informáciu „kto za MF SR osobne disponoval podkladmi“, ktoré boli súčasťou právnej analýzy ministerstva.

SkryťVypnúť reklamu

Analýzu poskytlo ministerstvo Nadácii cez infožiadosť. Na desiatkach strán veľmi podrobne rieši možnosti, ako vyťažiť čo najviac z nevýhodnej mýtnej zmluvy so SkyTollom.

Analýza ministerstva zároveň ako najefektívnejšie riešenie pre štát navrhuje prevod súčasného podniku SkyToll do rúk štátu. Pretože za jeho vybudovanie aj servis už štát raz cez pôvodnú zmluvu zaplatil.

NDS názor ministerstva odmieta a na analýze jej oficiálne prekáža hlavne to, že má obsahovať údaje, ktoré spoločnosť SkyToll označila ako obchodné tajomstvo.

„Z dôvodu vzniku podozrenia, že mohlo dôjsť k porušeniu predmetnej povinnosti mlčanlivosti a navyše aj k porušeniu obchodného tajomstva spoločnosti SkyToll, z čoho hrozí spor iniciovaný spoločnosťou SkyToll, považuje NDS za potrebné možný únik informácií riešiť,“ reagovali diaľničiari na otázku Nadácie, prečo zvolili takýto tón komunikácie s partnerským rezortom.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstva financií sa však zastal aj rezort spravodlivosti. Zdôraznil, že na označenie informácie za obchodné tajomstvo „nepostačuje len vyjadrenie podnikateľa/povinnej osoby“ a že vo všeobecnosti sprístupnenie informácie o cene „nemôže byť ohrozením alebo porušením obchodného tajomstva“.

V súvislosti so žiadosťou rezortu financií nejde o ojedinelý prípad neštandardnej komunikácie NDS voči inštitúcii, ktorá jej postup pri mýte kritizuje.

Po oznámení, že sa zmluva so SkyTollom predĺži aj na budúci rok, poslala hovorkyňa NDS do médií reakciu, kde obvinila Nadáciu Zastavme korupciu za to, že mešká so súťažou na nový mýtny systém.

Podľa NDS nadácia „účelovo vytvára mediálny tlak a zasahuje svojimi vyjadreniami a konaním do procesu verejného obstarávania“ a dodala, že „práve Nadácia Zastavme korupciu robí všetko pre to, aby sa nestihli náhradné riešenia a aby sa len predlžovala pôvodná „drahá mýtna zmluva“.

SkryťVypnúť reklamu

Kritiku manažovania NDS vyjadril tento rok aj Najvyšší kontrolný úrad. Žiadal za meškanie stavby diaľnic vyvodiť zodpovednosť za manažérske zlyhanie a pri mýte vyjadril „pochybnosť o správnosti konania NDS“.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 664
  2. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 431
  3. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 020
  4. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 3 630
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 464
  6. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 3 342
  7. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 889
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 553
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  4. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  5. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  8. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 309
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 591
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 693
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 395
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 11 364
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 130
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 6 925
  8. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 256
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  5. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  6. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  7. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  8. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
SkryťZatvoriť reklamu