SME

Na Barbie v ružovom. Na filmovom hite zarábajú aj obchody s módou

Obchody sa zaplnili ružovými kolekciami.

Barbie neprináša peniaze len filmovému priemyslu. Barbie neprináša peniaze len filmovému priemyslu. (Zdroj: SITA/AP)

Text vyšiel pôvodne na webe Aktuálně.cz

Film o bábike Barbie od režisérky Grety Gerwigovej zarobil len v Spojených štátoch a Kanade už viac ako 200 miliónov dolárov. Peniaze však neprináša len filmovému priemyslu. Už od vydania upútavky na film sa obchody začali plniť ružovými kolekciami inšpirovanými vychádzajúcou snímkou.

Fanúšikovia Barbie si môžu v predajniach írskeho reťazca Primark, ktorý má obchod aj na Slovensku kúpiť kozmetiku, plavky, tričká alebo dokonca pyžamo s motívmi najznámejšej bábiky od spoločnosti Mattel.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam... Barbie ovládla kiná. Sladkú romancu nečakajte (26. 7. 2023)
Počúvajte v appke SME alebo cez ToldoApple, Spotify a RSS.

"Začiatkom júla sme v obchodoch po celom svete uviedli kolekciu inšpirovanú filmom Barbie, ktorá obsahovala 73 kusov," povedala redakcii Aktuálně.cz riaditeľka licenčného oddelenia Sarah Jacksonová.

Kolekcie vydané pri príležitosti uvedenia filmu sa dostali aj do ďalších reťazcov, ako sú H&M, Zara a Gap. Trend fanúšikov Barbie, ktorí chodia do kina v ružovom, sa stal populárnym najmä na sociálnej sieti TikTok.

Zvýšený záujem o oblečenie inšpirované bábikou Barbie zaznamenali aj české pobočky svetových značiek. "Vo všeobecnosti sa detská línia predáva veľmi dobre, ale väčšina dámskych štýlov je už vypredaná," povedal Marek Drvota, výkonný riaditeľ spoločnosti Gap pre strednú Európu.

Film Barbie nie je prvým prípadom, keď sa módne značky rozhodli prísť s novou kolekciou inšpirovanou filmovou novinkou. Podobná situácia nastala v roku 2019 pred premiérou tretej série hororového sci-fi seriálu Stranger Things od spoločnosti Netflix.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad H&M vtedy predstavila kolekciu v štýle 80. rokov minulého storočia, v ktorých sa seriál odohráva. Tričká, mikiny a ďalšie doplnky s tematikou Stranger Things sa potom objavili aj v ďalších známych obchodoch.

Podľa Earth.org je H&M jedným z najväčších výrobcov rýchlej módy spolu so značkami ako Zara, Forever 21 a Mango. Tento anglický termín označuje princíp výroby oblečenia, ktorý uprednostňuje výrobu väčšieho množstva a lacnejších alternatív pred kvalitnými výrobkami.

Súvisiaci článok Byť stereotypná žena je slobodná voľba. Už aj Barbie pochopila, že svet je chorý Čítajte 

Rýchla móda prispieva k tomu, že podľa Earth.org sa ročne vyrobí približne 100 miliárd ton oblečenia, z ktorých 92 miliónov skončí na skládkach. Textilný priemysel je potom zodpovedný za 10 percent globálnych emisií uhlíka a 10 percent mikroplastov, ktoré sa každoročne uvoľňujú do oceánov.

SkryťVypnúť reklamu

"Ľudia už nechcú míňať veľa peňazí na textil, a tak si kupujú nekvalitné a lacné oblečenie, ktoré nevydrží," vysvetlila pre ScienceDaily výskumníčka Simone Haslingerová z fínskej Aaltovej univerzity. "Malé množstvo sa zvykne recyklovať ako handry na čistenie, ale zvyšok skončí na skládkach, kde sa rozkladá a uvoľňuje oxid uhličitý, ktorý je hlavným skleníkovým plynom," opísala Haslingerová.

Nie sú to však len reťazce rýchlej módy a nadnárodné spoločnosti, ktoré sa inšpirovali slávnou bábikou.

Súvisiaci článok Prečo Barbie a Oppenheimer dokonale súznejú? Poukazujú na ľudskú skazenosť Čítajte 

Ovplyvnila aj svetových návrhárov, ktorých modely sú umeleckými dielami. Austrálska herečka Margot Robbie, ktorá vo filme stvárnila Barbie, mala počas premiérového turné na sebe niekoľko Barbie outfitov od najznámejších módnych návrhárov.

SkryťVypnúť reklamu

Na červený koberec v Los Angeles prišla v čiernych šatách od talianskej návrhárky Elsy Schiaparelli, inšpirovaných bábikou Solo in the Spotlight zo 60. rokov minulého storočia.

Ďalší outfit podobný bábike si obliekla na premiéru v Soule, kde prišla v neónovo ružovom kostýme so sukňou a bielym klobúkom od slávnej značky Versace.

Podľa časopisu Harper's Bazaar mala Robbie na turné oblečené aj modely od Vivienne Westwood, Emilia Pucciho a ďalších.

Autor: Emma Fousková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 434
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 069
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 576
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 047
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 805
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 707
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 590
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 346
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 553
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 729
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 535
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 445
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 514
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 843
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 598
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 346
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 553
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 729
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 535
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 445
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 514
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 843
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 598
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu