Text vyšiel pôvodne na webe Aktuálně.cz
Film o bábike Barbie od režisérky Grety Gerwigovej zarobil len v Spojených štátoch a Kanade už viac ako 200 miliónov dolárov. Peniaze však neprináša len filmovému priemyslu. Už od vydania upútavky na film sa obchody začali plniť ružovými kolekciami inšpirovanými vychádzajúcou snímkou.
Fanúšikovia Barbie si môžu v predajniach írskeho reťazca Primark, ktorý má obchod aj na Slovensku kúpiť kozmetiku, plavky, tričká alebo dokonca pyžamo s motívmi najznámejšej bábiky od spoločnosti Mattel.
"Začiatkom júla sme v obchodoch po celom svete uviedli kolekciu inšpirovanú filmom Barbie, ktorá obsahovala 73 kusov," povedala redakcii Aktuálně.cz riaditeľka licenčného oddelenia Sarah Jacksonová.
Kolekcie vydané pri príležitosti uvedenia filmu sa dostali aj do ďalších reťazcov, ako sú H&M, Zara a Gap. Trend fanúšikov Barbie, ktorí chodia do kina v ružovom, sa stal populárnym najmä na sociálnej sieti TikTok.
Zvýšený záujem o oblečenie inšpirované bábikou Barbie zaznamenali aj české pobočky svetových značiek. "Vo všeobecnosti sa detská línia predáva veľmi dobre, ale väčšina dámskych štýlov je už vypredaná," povedal Marek Drvota, výkonný riaditeľ spoločnosti Gap pre strednú Európu.
Film Barbie nie je prvým prípadom, keď sa módne značky rozhodli prísť s novou kolekciou inšpirovanou filmovou novinkou. Podobná situácia nastala v roku 2019 pred premiérou tretej série hororového sci-fi seriálu Stranger Things od spoločnosti Netflix.
Napríklad H&M vtedy predstavila kolekciu v štýle 80. rokov minulého storočia, v ktorých sa seriál odohráva. Tričká, mikiny a ďalšie doplnky s tematikou Stranger Things sa potom objavili aj v ďalších známych obchodoch.
Podľa Earth.org je H&M jedným z najväčších výrobcov rýchlej módy spolu so značkami ako Zara, Forever 21 a Mango. Tento anglický termín označuje princíp výroby oblečenia, ktorý uprednostňuje výrobu väčšieho množstva a lacnejších alternatív pred kvalitnými výrobkami.

Rýchla móda prispieva k tomu, že podľa Earth.org sa ročne vyrobí približne 100 miliárd ton oblečenia, z ktorých 92 miliónov skončí na skládkach. Textilný priemysel je potom zodpovedný za 10 percent globálnych emisií uhlíka a 10 percent mikroplastov, ktoré sa každoročne uvoľňujú do oceánov.
"Ľudia už nechcú míňať veľa peňazí na textil, a tak si kupujú nekvalitné a lacné oblečenie, ktoré nevydrží," vysvetlila pre ScienceDaily výskumníčka Simone Haslingerová z fínskej Aaltovej univerzity. "Malé množstvo sa zvykne recyklovať ako handry na čistenie, ale zvyšok skončí na skládkach, kde sa rozkladá a uvoľňuje oxid uhličitý, ktorý je hlavným skleníkovým plynom," opísala Haslingerová.
Nie sú to však len reťazce rýchlej módy a nadnárodné spoločnosti, ktoré sa inšpirovali slávnou bábikou.

Ovplyvnila aj svetových návrhárov, ktorých modely sú umeleckými dielami. Austrálska herečka Margot Robbie, ktorá vo filme stvárnila Barbie, mala počas premiérového turné na sebe niekoľko Barbie outfitov od najznámejších módnych návrhárov.
Na červený koberec v Los Angeles prišla v čiernych šatách od talianskej návrhárky Elsy Schiaparelli, inšpirovaných bábikou Solo in the Spotlight zo 60. rokov minulého storočia.

Ďalší outfit podobný bábike si obliekla na premiéru v Soule, kde prišla v neónovo ružovom kostýme so sukňou a bielym klobúkom od slávnej značky Versace.

Podľa časopisu Harper's Bazaar mala Robbie na turné oblečené aj modely od Vivienne Westwood, Emilia Pucciho a ďalších.
Autor: Emma Fousková