SME

Trenčín sa pripravuje na zmenu klímy aj zeleným mostom

Mesto je nominované na cenu FéliX Business Award.

Železničný most v Trenčíne sa zmení na zelenú promenádu.
Železničný most v Trenčíne sa zmení na zelenú promenádu. (Zdroj: Trenčín)

Mesto Trenčín je nominované na cenu FéliX Business Award v kategórii Samospráva pre budúce generácie.

Trenčín je jedným z priekopníkov v regulácii dopravy v meste. Tamojšia samospráva medzi prvými na Slovensku zaviedla rezidenčné parkovanie, plánuje prekládku štvorprúdovej cesty prvej triedy mimo centra a myslí aj na cyklistov.

Felix logo nové

Okrem toho, rozširuje mestskú zeleň a vodné prvky a patrí k premiantom pri triedení odpadu.

V roku 2020 v Trenčíne vypracovali strategický plán, ktorý má mesto pripraviť na dôsledky klimatických zmien. Riadi sa ním každá investícia, napríklad na Mierovom námestí pri jeho revitalizácii pribudnú vodné prvky v podobe fontán, osviežovačov vzduchu a stromov.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to nákladnejšie, ale verím, že sa nám to vráti v podobe lepšej kvality života pre Trenčanov,“ tvrdí primátor krajského mesta na brehu Váhu Richard Rybníček.

Vyhlasovatelia FéliX Business Award

Odborný partner

Nové parky, zelenšie vnútrobloky a parkoviská

Trenčín má šťastie v tom, že blízko má lesopark a pri Váhu sú zasa záplavové územia. „Aj preto plánujeme vybudovať päť nových parkov v okolí rieky po obvode mesta. Už sú zaznačené v územnom pláne,“ hovorí hlavný architekt Martin Beďatš.

Radnica sa tiež dlhodobo zameriava na revitalizáciu sídliskových vnútroblokov. Doteraz obnovili 15 hektárov plochy medzi panelákmi. Sústredili sa na posilňovanie zelene a oddychových zón či športovísk.

Ihriská, lavičky a oddychové plochy teraz tvoria ucelený blok a nie sú len tak „rozhádzané“ v priestore. „Je to ekologickejšie, ale aj ekonomickejšie. Odpadá starostlivosť o veľké a v podstate prázdne lány trávy,“ dodáva Martin Beďaťš.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším adaptačným opatrením je zachytávanie vody, ktoré Trenčín musí prispôsobiť tomu, že veľká časť mesta sa nachádza v ochrannom vodnom pásme.

Napriek tomu asfalt na parkoviskách postupne nahrádzajú čiastočne zatrávnenými roštovými povrchmi. Tieto projekty boli financované prevažne z eurofondov, ale aj z rozpočtu mesta.

Článok nájdete v septembrovom vydaní magazínu INDEXU. Výhodne si ho predplaťte.Článok nájdete v septembrovom vydaní magazínu INDEXU. Výhodne si ho predplaťte.

Fiesta namiesto železnice

Za jeden z vlajkových klimatických projektov považuje primátor Trenčína obnovu starého, nevyužívaného železničného mosta cez Váh, ktorý mesto odkúpilo.

Na pätnásť metrov širokom a 240 metrov dlhom moste vznikne promenáda pre chodcov a cyklistov, s kaviarňami, reštauráciami, ihriskami i letným kinom. Po novom sa má most volať Fiesta.

„Bude plný zelene a stane sa akoby botanickou záhradou,“ vysvetľuje Martin Beďatš. Sprístupnená bude aj strecha mosta, odkiaľ bude pekný výhľad na mesto.

SkryťVypnúť reklamu

Fiesta by mala byť relaxačným a voľnočasovým priestorom, most by teda už nemal slúžiť len na presun z centra Trenčína do miestnej časti Zámostie. Jeho súčasťou ostane aj cyklochodník, ktorý spája cyklotrasy po oboch brehoch Váhu.

„Veci robíme systematicky v spolupráci s občanmi. Príprava síce trvala dlho, ale teraz sa naša vízia napĺňa,“ hovorí primátor Richard Rybníček.

Tender na dodávateľa obnovy starého železničného mosta by mal byť vyhodnotený v septembri. Projekt za 12,5 milióna eur financuje Trenčín z eurofondov, naviazaných na Európske hlavné mesto kultúry 2026 (je ním práve Trenčín). Revitalizácia mosta má byť hotová do konca roka 2025.

Ulica Generála M. R. Štefánika, ktorá je zároveň cestou prvej triedy, sa má zasa zmeniť na mestský bulvár s buspruhmi a cyklocestami. Plánuje sa totiž preložka štvorprúdovky na Hasičskej ulici k železničnej trati.

SkryťVypnúť reklamu

Cyklisti a kolobežkári v meste

Dôležitým prvkom zeleného plánu Trenčína je snaha motivovať návštevníkov a obyvateľov mesta, aby presadli z áut do MHD a aby sa v meste pohybovali pešo alebo na bicykli.

„Zmeniť myslenie človeka, aby prešiel na iný druh dopravy, je dlhý proces, ale keď sa to podarí, tak sa zvýši aj kvalita života v meste,“ mieni Richard Rybníček.

V posledných rokoch v intraviláne Trenčína pribudlo pätnásť kilometrov cyklotrás. Celkovo je ich v súčasnosti v katastri mesta viac ako 40 kilometrov. Buduje sa aj infraštruktúra v podobe cyklostojanov.

Súvisiaci článok Ako dostať ľudí na bicykle? Trnava ukazuje, že nejde len o nové cyklocesty Čítajte 

V rámci podpory cyklodopravy radnica upokojuje niektoré cesty pre motorové vozidlá. Mení ich na jednosmerky, povoľuje cyklistom chodiť v nich v protismere, obmedzuje na nich rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu a pridáva na ne spomaľovače.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto v minulosti skúšalo aj vlastný systém požičiavaných bicyklov (bikesharing). Keďže sa však neujal, necháva priestor pre prípadných súkromných poskytovateľov.

Naopak, požičiavané kolobežky (od spoločnosti Bolt) sú v prevádzke už tretí rok. „Zatiaľ majú voľné parkovanie po celom meste, ale zvažujeme, že v centre mesta im to obmedzíme,“ dodáva viceprimátor Trenčína Patrik Žák.

Odchytiť cezpoľných na okraji mesta

S reguláciou dopravy súvisí aj rezidenčné parkovanie, ktoré Trenčín zaviedol v roku 2016. Nebol to populárny krok. Platiť za niečo, čo bolo dovtedy zadarmo, vyvolávalo u časti obyvateľov odpor.

Richard Rybníček hovorí, že situácia sa medzičasom obrátila. „Keď sme reguláciu parkovania cez koronakrízu prerušili, ľudia nás neskôr prosili, aby sme ju opäť spustili. Chceli poriadok v uliciach,“ spomína.

SkryťVypnúť reklamu

V snahe zmeniť dopravnú záťaž v Trenčíne plánuje radnica na okraji mesta vybudovať tri záchytné parkoviská pre cezpoľných. Spočiatku budú bezplatné a predovšetkým budú nadväzovať na MHD.

„Kým v minulosti prišli ľudia z Dubnice do Trenčína štyrmi autami, po novom prídu jedným a nechajú ho na kraji mesta,“ avizuje Martin Beďatš.

Momentálne na tento účel slúži parkovisko pri plavárni v blízkosti centra, čo nie je ideálne. Je však tiež spoplatnené dvoma eurami na hodinu.

Kompost dostanú zadarmo

Trenčín patrí dlhodobo medzi tri najlepšie krajské mestá v triedení odpadu. Vyseparujú viac ako 40 percent odpadu. Špecialistka mestského úradu Zuzana Čachová to pripisuje rozsiahlej infraštruktúre na zber odpadu.

„Platíte len za komunálny odpad, ktorý nevyseparujete. Preto sú obyvatelia aj firmy motivovaní triediť,“ vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Kuchynský bioodpad separujú v Trenčíne od roku 2021. V bytovkách do vedierok a vreciek, ktoré ľudia vynášajú do zberných bionádob, majitelia rodinných domov dostali od mesta kompostéry (celkovo ich rozdali sedemsto) alebo môžu využívať bionádoby.

Čerešničkou je, že kompost vyrobený z bioodpadu si Trenčania môžu prísť bezplatne vziať na jednom zo zberných dvorov (maximálne dvesto litrov ročne).

Myslí sa aj na vzdelávanie mladej generácie. Mesto rozbehlo edukačnú kampaň v materských škôlkach a na základných školách, deti a žiakov učia, ako predchádzať tvorbe odpadu, a vysvetľujú im, prečo je dôležité triediť biologický odpad.

Pred siedmimi rokmi v Trenčíne na zber odpadu zaviedli veľkokapacitné polopodzemné kontajnery. Využívajú ich na sídliskách, doteraz ich nainštalovali na tridsiatku stojísk. Na radnici si pochvaľujú, že oproti bežným smetiakom majú väčšiu kapacitu a sú aj estetickejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Istý čas mali v týchto kontajneroch senzory, ktoré sledovali ich naplnenosť. Dáta z nich mesto použilo na optimalizáciu vývozov. „Podarilo sa nám znížiť množstvo vývozov o pätnásť percent,“ vyratúva Zuzana Čachová.

FéliX Business Award

INDEX 11/2024 (3ku2)

Detaily o chystaných štátnych dlhopisoch aj príbeh expenťáka v novembrovom INDEXE.


Inovácií sa netreba báť. Slovenská sporiteľňa ocenila najlepšie biznis príbehy.


a 1 ďalší 5

INDEX a Slovenská sporiteľňa vyhlásili výsledky štvrtého ročníka súťaže.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 16 701
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 599
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 569
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 236
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 104
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 560
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 350
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 189
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Budova Apollo II.

V Bratislave sa realizujú iba menšie butikové projekty.


TASR
Ilustračné foto.

Reagovala na zákaz zo strany EÚ.


SITA
Ilustračné foto

Je dôležité zachovávať fakty a dôveryhodnosť, tvrdí expert.


TASR
Ilustračné foto

Vývoj závisí od geopolitických a politických udalostí a rozhodnutí USA.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 665
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 21 290
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 575
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 14 588
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 852
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 726
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 698
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 146
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťZatvoriť reklamu